Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Goodbye Goodby!

Publicerad: 14 november 2008, 08:59

Amerikanska krisen slår nu mot byråvärlden, med både varsel och anställningsstopp som följd. Svenske kreatören Peter Laurelli tillhör dem som nu varslats från Goodby, Silverstein & Partners. – Jag är öppen för förslag. Sverige är absolut ett alternativ, säger han.


Peter Laurelli har varslats från Goodby, Silverstein & Partners.

Det blev ett drygt år på Goodby, Silverstein & Partners för Peter Laurelli.

I november förra året lämnade han Jung von Matt i Hamburg, handplockad till den topprankade byrån i San Francisco. Men sedan slog den finansiella krisen till med full kraft i USA. Medier och byråer har redan drabbats. Och nu kommer varslen på bred front.

– Krisen är väldigt närvarande här och dominerar medierapporteringen, säger Peter Laurelli.

Laurelli startade Blond Swedish Amateurs i Sverige. Men han har arbetat utomlands de senaste fyra åren. Innan han flyttade till Hamburg och Jung von Matt arbetade Laurelli på 180 i Amsterdam.

Enligt Peter Laurelli slår det allmänna konjunkturläget mot hela byråbranschen i USA.

– I USA finns uttrycket ”hire and fire”. När det är goda tider anställs folk på löpande band, men sedan kan man få gå direkt om förutsättningarna förändras.

– Det här var en chans för mig att komma över till USA och jobba. Samtidigt var jag fullt medveten om att detta var något som kunde hända. I USA är de snabbare på att justera. De flesta byråer har redan infört anställningsstopp.

Laurelli kom också till Goodby, Silverstein & Partners i ett läge där byrån fått flera nya kunder.

– Det kändes väldigt mäktigt att få träffa Jeff Goodby, Rich Silverstein och de övriga delägarna när rekryteringen inleddes. Och det har också varit en jävligt rolig och lärorik period där jag har fått jobba med en massa duktiga människor.

– Det har också varit kul med stora budgetar, även om det samtidigt innebär att flera personer ska vara med och fatta beslut. Jag hade gärna stannat ett tag till, men nu får vi se vad som händer.

På Goodby, Silverstein & Partners kundlista finns bland annat Hyundai, Häagen-Dazs, Hewlett Packard, Comcast och NBA.

– Jag har bland annat jobbat med Hyundai, HP och telekombolaget Sprint, säger Peter Laurelli.

Han är heller inte den enda svensk som Goodby, Silverstein & Partners arbetat med under tiden. Byrån samarbetar redan med byråerna Perfect Fools och B-Reel, vars senaste kampanjsajt ”Doritos Flavor Graveyard” är en av de mest uppmärksammade kampanjerna i USA just nu.
– Amerikanarna har generellt ganska dålig koll på svensk reklam, men digitala byråer som Farfar och North Kingdom och produktionsbolag som B-Reel är välkända.

Innebär det här att du söker jobb i Sverige?
– Jag söker både i USA och Sverige. Jag är öppen för förslag. För mig personligen handlar det just nu mycket om att ordna rena praktiska detaljer. Det har varit en hektisk tid.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.