Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 25 Oktober 2013, 10:55
Google-grundarna Sergey Brin och Larry Page.
Internetjätten har börjat erbjuda annonsörer mer synlighet – nu testar man nämligen annonser ihop med med sökresultaten. Google bryter därmed ett löfte som gavs år 2005 om att aldrig erbjuda annonsörer ett sådant utrymme.
Brittiska The Guadian rapporterar att Google håller på att testa ett system med bannerannonser i sökresultaten, vilket omfattar 30 annonsörer i USA – exempelvis Southwest Airlines.
Annonserna har också den funktionen att de kan ta över stora delar av mottagarens skärm. Det finns bara ett problem.
Satsningen innebär att Google bryter ett löfte från år 2005 om att aldrig lägga annonser i sökresultaten.
Det var Googles dåvarande chef för sök- och användarupplevelser, Marissa Mayer, som gav löftet – hon är idag chef för Yahoo!
Så här sade hon, enligt The Guardian.
– Det blir inga bannerannonser på Googles hemsida eller på webb-baserade sökresultatet. Det blir inget galet, flashigt, grafiskt som flyger över skärmen eller poppar upp över hela Googles webbplats. Aldrig, sade hon.
Google har också svarat hur det kommer sig att man nu verkar ha backat kring sitt tidigare löfte.
”Vi håller för närvarande på med att väldigt begränsat test enbart i USA där annonsörer kan inkludera en bild som visas som en del av sökresultatet för vissa varumärkesinriktade sökningar”, skriver Google, enligt The Guardian.
Googles beslut att börja visa bannerannonsörer i sökresultaten innebär också att bolaget förkastar många av sina grundläggande principer när företaget drog igång.
Google väckte stor uppmärksamhet då verksamheten startade 1998 just på grund av sin öppningssida eftersom den och sökresultaten inte var fyllda med olika annonser.
Grundarna Larry Page och Sergey Brin erbjöds också tre miljoner dollar av Visa för att visa bolagets annonser på hemsidan, men avböjde trots att sajten gick med förlust vid den tiden.
Sedan dess har öppningssidan aldrig använts för några annonser förutom för Google-produkter och kampanjer för Röda Korset, enligt The Guardian.
Googles senaste drag kommer som en effekt av att bolaget har sett en trend där annonsörerna vill pressa priserna för webbannonser.
Bolaget har inte velat kommentera hur länge testet ska pågå, om det ska ske något liknande utanför USA samt vilka kriterier som gäller för om testet ska ses som en framgång eller ett misslyckande, enligt The Guardian.
Karl-Johan Byttner