Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Google bryter heligt löfte

Publicerad: 25 Oktober 2013, 10:55

Google-grundarna Sergey Brin och Larry Page.

Internetjätten har börjat erbjuda annonsörer mer synlighet – nu testar man nämligen annonser ihop med med sökresultaten. Google bryter därmed ett löfte som gavs år 2005 om att aldrig erbjuda annonsörer ett sådant utrymme.


Ämnen i artikeln:

Larry PageSergey BrinGoogle

Brittiska The Guadian rapporterar att Google håller på att testa ett  system med bannerannonser i sökresultaten, vilket omfattar 30 annonsörer  i USA – exempelvis Southwest Airlines.

Annonserna har också den funktionen att de kan ta över stora delar av mottagarens skärm. Det finns bara ett problem.

Satsningen innebär att Google bryter ett löfte från år 2005 om att aldrig lägga annonser i sökresultaten.

Det var Googles dåvarande chef för sök- och användarupplevelser, Marissa Mayer, som gav löftet – hon är idag chef för Yahoo!

Så här sade hon, enligt The Guardian.
–  Det blir inga bannerannonser på Googles hemsida eller på webb-baserade  sökresultatet. Det blir inget galet, flashigt, grafiskt som flyger över  skärmen eller poppar upp över hela Googles webbplats. Aldrig, sade hon.

Google har också svarat hur det kommer sig att man nu verkar ha backat kring sitt tidigare löfte.

”Vi  håller för närvarande på med att väldigt begränsat test enbart i USA  där annonsörer kan inkludera en bild som visas som en del av  sökresultatet för vissa varumärkesinriktade sökningar”, skriver Google,  enligt The Guardian.

Googles beslut att börja visa bannerannonsörer i  sökresultaten innebär också att bolaget förkastar många av sina  grundläggande principer när företaget drog igång.

Google väckte stor  uppmärksamhet då verksamheten startade 1998 just på grund av sin  öppningssida eftersom den och sökresultaten inte var fyllda med olika  annonser.

Grundarna Larry Page och Sergey Brin erbjöds också tre  miljoner dollar av Visa för att visa bolagets annonser på hemsidan, men  avböjde trots att sajten gick med förlust vid den tiden.

Sedan dess  har öppningssidan aldrig använts för några annonser förutom för  Google-produkter och kampanjer för Röda Korset, enligt The Guardian.

Googles  senaste drag kommer som en effekt av att bolaget har sett en trend där  annonsörerna vill pressa priserna för webbannonser.

Bolaget har inte  velat kommentera hur länge testet ska pågå, om det ska ske något  liknande utanför USA samt vilka kriterier som gäller för om testet ska ses  som en framgång eller ett misslyckande, enligt The Guardian.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Larry PageSergey BrinGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.