Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Google-chefen: Förståeligt att folk använder adblockers

Publicerad: 11 Maj 2016, 08:24

Vegard Johnsen på Google har full förståelse för att användarna vill slippa störiga annonser.

Foto: Stefan Ek/LeStudio

Vegard Johnsen på Google New York har full förståelse att folk laddar ned adblockers i sina mobiltelefoner. – Användarupplevelsen måste bli bättre, säger han.


Ämnen i artikeln:

AdblockGoogle

Det var vid Google-seminariet "Future of Ads" i Stockholm i går som Vegard Johnsen, ansvarig för Sustainable Advertising på Google New York, visade upp en för Google delvis ny attityd till adblockers. För bara några månader sedan slängde Google ut adblockers från appbutiken Google Play. I dag är förståelsen för att folk tröttnat på annonser desto större.
– Nyligen skulle jag kolla ankomsttider för ett flyg men jag kom inte åt det på grund av annonser som jag inte kunde få bort, säger Vegard Johnsen.

Bakgrunden till attitydförändringen är givetvis att upp till en kvarts miljard använder adblock-appar samtidigt som både teleoperatörer och webbläsare integrerar adblockers i sin teknik. Vilket har skapat lätt panik bland mediebolag och annonsörer som pekar ut varandra som orsaken till utvecklingen.
– I stället för att anklaga varandra borde vi utgå från användarnas perspektiv, säger Vegard Johnsen.

Undersökningar som Google gjort med adblocker-användare visar att det som främst irriterar är påträngande annonser som tar tid att ladda ned. Malware och virus upplevs också som problem men inte i samma omfattning, enligt Vegard Johnsen. Utifrån användarperspektivet är adblockers begripligt.
– Problemet är att man kastar ut barnet med badvattnet. Fri tillgång till innehåll på nätet kostar och adblockers tar även bort annonser och erbjudanden som de flesta vill ha kvar. Därför efterlyser Google att medie- och reklambranschen bygger upp standarder för annonser som konsumenterna kan godta.

– Det ska vara standarder som utgår från konsumenterna och bygger på data. Det gäller att hitta en balans mellan kommersiell behov och användarupplevelse, säger Vegard Johnsen som tror att 2016 blir en vändpunkt för en mer användarvänlig internetannonsering.

På seminariet framträdde även Dee Frew på branschorganisationen IAB i Storbritannien som tagit fram principer för just digital annonsering. Principerna sammanfattas med DEAL – Light, Encrypted, Ad choice supported, Non-invasive – och är mer allmänna rekommendationer för mediebolag.

Adblock Plus är en av de största aktörerna inom adblocking med finessen att annonser som följer uppsatta regler för "Acceptable Ads" släpps igenom mot en avgift. Men Dee Frew på IAB ger inte mycket för Adblock Plus acceptabla annonser.
– De vill att vi går tillbaka till sent 1990-tal då det bara fanns fasta format och statiska annonser. Adblock Plus syfte med "Acceptable Ads" är att själva tjäna pengar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdblockGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.