Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Google-chefen: Så ska du använda de smarta högtalarna

Publicerad: 29 November 2018, 15:10

Carl Wåreus, Head of Agency, Google.

Foto: Janne Naess

Carl Wåreus om hur de smarta högtalarna kommer förändra marknaden för varumärken.


Ämnen i artikeln:

Carl WåreusReklamGoogle HomeGoogle

Var fjärde amerikan har nu en smart högtalare i sitt hem och marknadscheferna står i kö för att hitta en väg in.

Förväntningarna kunde inte vara högre när Resumé Insikts reportrar bestämde sig för att testa och leva med röstassistenterna Amazon Alexa och Google Home under en veckas tid. Men det blev magplask – och den lilla hårdvaran var nära att åka ut genom fönstret ett flertal gånger.

Google Home har precis lanserat sin svenska version med parters som SJ, H&M Home och Ica. Varumärken som vi testade, men som misslyckades med att leverera i testet.

Vi är därför nyfikna att ta reda på hur Carl Wåreus, Head of Agency på Google, tänker kring den nya trenden.

Vad tycker du är det mest spännande med att röst nu blir ytterligare ett gränssnitt?
– Rösten är ett globalt användargränssnitt, så det finns stora möjligheter att genom röststyrning göra det lättare för människor runt om i världen att nyttja redan tillgänglig teknologi i vardagen. Röstinteraktion möjliggör dessutom kreativa sätt att koppla samman användare med den information och de tjänster de behöver, oberoende av var de befinner sig, säger Carl Wåreus.

Vad tror du blir viktigaste tillämpningen av Google Home och AI-assistenter för varumärken och annonsörer?
– Google Assistent har många användningsområden, oavsett vilken enhet du använder den genom, och innehållspreferenser varierar från person till person – så det finns en stor pool av olika möjligheter för varumärken. Så kallade ‘actions’ som utvecklas av olika varumärken finns tillgängliga över en bred rad olika vertikaler, såsom nyheter, hälsa och fitness, hemkontroll, musik och audio, kultur och livsstil, produktivitet, bland andra.

– Exempelvis kan du redan idag, genom Google-assistenten, få inredningstips genom H&M Homes app, inspiration till kvällens middag genom ICA eller enkelt hitta tåginformation genom SJ:s funktionalitet. Röstteknologi gör det möjligt för varumärken att engagera sina målgrupper på ett naturligt, och förhoppningsvis värdefullt sätt, som i sin tur stärker relationen till varumärket.

Tror du på en framtid där man köper adwords som presenteras via Google Home när folk söker? Hur behöver det i så fall gå till?
– Vi vill erbjuda användare den bästa möjliga upplevelsen de kan få med Google-assistenten. Vi har inga planer att dela i dagsläget.

När Disney gjorde ett försök att vi flödet i Google Assistent trycka ut ett röststyrt budskap om nypremiären av ”Skönheten och odjuret” rasade användarna. Vad tror du om framtiden för röststyrning med betalda reklambudskap?
– Skönheten och odjuret var inte menad som en annons – utan som en del av en funktion kallad ”My Day”. Vi fortsätter att experimentera med nya sätt att dela unikt innehåll med användare, och kunde ha gjort bättre i detta fall.

När tror du att man i Sverige kommer att börja använda Google Home när man shoppar?
– Googles Transactions API har nyligen gått live.

När blir den svenska Google Home-högtalaren lika bra som den engelsktalande?

– Vi är exalterade över att precis ha lanserat Google Home i Sverige, och vi ser fram emot att introducera ytterligare funktionalitet till den svenska assistenten över tid.

Hur går försäljningen av Google Home i Sverige?
– Vi redogör inte för försäljningssiffror eller mål, men det har varit spännande att följa mottagandet av Google Home här i Sverige.

Det finns en rädsla för att smarta högtalare ska kunna ”övervaka” konsumenterna, kan ni garantera att så inte blir fallet?
– Alla enheter med Google Assistent har utvecklas med integritet i åtanke. Vi behandlar enbart tal efter att kommandot “OK Google” eller “Hej Google”, alternativt ett knapptryck, används. Om kommandot inte uppfattas, förblir ljudklippet lokalt på enheten och bortses ifrån. Användare ser dessutom när Google Home är aktiverad då lamporna ovanpå enheten lyser när den är det.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.