Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Google Glass förändrar marknadsföringen för alltid”

Publicerad: 28 Augusti 2013, 11:16

”Vi har skapat en global byrå för en social era.” Så lyder budskapet från Deep Fokus. Företagets vd, Ian Schafer tillika testpilot av Google Glas sedan i somras, ger nu sin syn på hur glasögonen kommer att förändra marknadsföringen i grunden.


Ämnen i artikeln:

Google GlassAdweek

Ian Schafer sågs som en intressant testpilot inte bara för att han är vd  för en amerikansk digital byrå, utan också för att han är en man som är  ute och reser mycket:
– Jag videochattar ofta med min familj och  genom glasögonen kan de ju få en helt annan närhet till det jag  upplever, säger Ian Schafer till Adweek.

Han menar att glasögonens möjlighet att ögonblickligen ta bilder och spela in videos kommer att förändra samhället totalt:
–  Det går visserligen att ta bilder och spela in filmer med mobilen, men  här pratar vi om något som kommer att bli som ett extra lager över hela  världen, säger Ian Schafer.

Han konstaterar visserligen att det bara  är några tusen personer i världen som använder Google Glass än så  länge, vilket gör att marknadsförarna kanske inte är så fokuserade på  att nå ut till dessa i nuläget.

Han räknar dock kallt med att detta förändras i takt med att fler får tillgång till glasögonen:
– Apple kommer snart med sin smarta klocka. Snart är sådana här produkter vanliga, säger Ian Schafer.

Hans bedömning är att Google Glass kommer att förändra marknadsföringen för alltid:
–  En marknadsförare har möjlighet att påverka hur mycket en konsument  förespråkar ett varumärke genom att förhöja upplevelsen av varumärket. Här ger Google Glass helt nya möjligheter än tidigare att förhöja upplevelsen av varumärket, säger Ian Schafer.

Han  exemplifierar med att om man idag söker efter ett par nya sneakers online  översköljs man med massa annonser om den senaste veckans  sneakers-erbjudanden.

Om man i stället får erbjudande via Google  Glass som rent fysiskt får en att gå någonstans för att uppleva något är  det ju ok så länge mottagaren har godkänt sådana erbjudanden, resonerar  Ian Schafer:
– Upplevelser kommer bli bara så mycket viktigare framöver, säger han.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Google GlassAdweek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.