Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Google kan ha hittat den ”heliga graal”

Publicerad: 7 oktober 2014, 12:36

Foto: Colourbox.

Internetjätten har inte lyckats nå upp till Wall Streets förväntningar när det gäller Youtube-annonsering. Google tycker sig nu ha funnit den "heliga graal" i form av det nya verktyget Brand Lift.


Ämnen i artikeln:

NielsenYoutubeGoogle

Financial Times rapporterar att Google har visat svag ekonomisk tillväxt under flera år när det gäller videoannonsering trots att trafiksiffrorna har stigit stadigt.

Google har försökt att skapa en rad mätverktyg för att råda bot på situationen – verktygen kopplas till alltifrån Youtube och Doubleclick.

Jätten hävdar att det senaste verktyget i skaran, Brand Lift, visar annonsörer den verkliga effekten när det gäller sådant som uppmärksamheten kring varumärket och hur väl man kommer ihåg.

Google baserar detta på att man har kört flera tusen Brand Lift-studier för hundratals varumärken – man såg tidigt en 82-procentig ökning i hur väl man kommer ihåg reklamen och 64-procentig ökning i medvetenheten om varumärket, enligt Financial Times.

Googles vice, vd för display och videobaserade annonsprodukter, Niel Mohan, menar att verktyget kommer att förändra spelplanen för annonsering.

Nielsens förre chefsforskare, Paul J. Lavrakas, är också skeptisk och menar att sådana studier är "kvasiexperiment" med en rad metodmässiga brister.

It-jätten tjänar cirka 10 miljarder dollar per år via annonsintäkter, men det mesta av pengarna kommer från annonsörer som använder sök för att generera omedelbara köp, enligt Financial Times.

Google har inte släppt några siffror för sin Display- och videoannonseringsverksamhet, men Pivotal Research bedömer att företaget genererar en omsättning på 3,6 miljarder dollar från Youtube i år, 6,9 miljarder dollar från Google Display Network och ytterligare 1,7 miljarder dollar från DoubleClick.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

NielsenYoutubeGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.