Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Googlechefen: Mobilen vinnaren

Publicerad: 7 December 2011, 09:21

15 procent av alla sökningar på Google görs mobilt, enligt egen statistik

Mobilen håller på att växa fram som den nya och kanske viktigaste annonskanalen, säger Googles Europachef Matt Brittin till E24.


Ämnen i artikeln:

SurfplattepanelenGoogle

–Mobilanvändningen ökar väldigt snabbt och en allt  större del av annonsintäkterna kommer från mobilerna. Om man som företag  struntar i den mobila strategin riskerar man att tappa många av sina  potentiella kunder, säger Googles Europachef Matt Brittin till E24.

Enligt Google görs i dag 15 procent av alla sökningar på sökmotorn i mobilen, vilket i sin tur bottnar i att de smarta telefonerna säljs i större utsträckning. Googlechefen Matt Brittin hoppas att fler ska välja mobilen som annonskanal.

–Genomslaget för de smarta mobilerna har förändrat hela  vår strategi. Sedan två år tillbaka har vi alltid mobilen först. Det är  för mobilen som vi först gör våra produkter och tjänster. När det är  gjort går vi vidare och tar fram mer komplexa varianter av samma tjänst  som passar när man sitter med en vanlig dator. Den här  strategiförändringen, att prioritera mobilen, har dessutom hjälpt oss  att arbeta betydligt snabbare, säger Matt Brittin.

I takt med att även surfplattorna och uppkopplade tv-apparater sprider sig kommer marknaden för webbannonsering att förändras, spår Googlechefen.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

SurfplattepanelenGoogle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.