Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gör gigantiska skäl för varumärkets framgång

Publicerad: 20 Oktober 2016, 10:57

Johan Järnliden.

Framöver vill Johan Järnliden satsa på ett långvarigt reklamkoncept. Men redan nu blir han Sveriges Bästa Marknadschef i kategori Hemelektronik.


Ämnen i artikeln:

Johan JärnlidenSveriges bästa marknadscheferSveriges Bästa Marknadschefer 2016ElgigantenSveriges Bästa Marknadschef

I samband med att Eddie Hernandez blev nordisk marknadschef för Elkjop Nordic AS i fjol fick Johan Järnliden rollen som marknadschef för Elgiganten. Han kom närmast från The Phone House­, som numera finns under El­gigantens varumärke.

Därför lyckades Elgiganten
Under året har Elgiganten och The Phone­ House fortsatt slås ihop. The Phone­ Houses butiker har rebrandats, de två varumärkena synkats och kedjan omfattar nu 160 butiker i Sverige. Johan Järnliden tror att framgången beror på den ökade tillgängligheten i kombination med att sätta kunden i fokus.

Vad är målet?
Även om Elgigantens viktigaste mediekanal är direktreklam, menar Johan Järnliden att det finns stora möjligheter att utvecklas i kommunikationen framöver. Han vill skapa mer känsla i varumärket, öka basförsäljningen och hitta ett långvarigt reklamkoncept som inte bygger på punktinsatser som enskilda kampanjer.

Johan Järnliden tror att vägen dit går via effektiv reklam och kampanjer som bygger på varandra.

Målet är också att utveckla närvaron på sociala medier, där Johan Järnliden anser att Elgiganten inte har nått sin fulla potential ännu.

Så ska de förbättra sin position
För att förbättra närvaron på sociala medier ska Elgiganten bli mer relevanta och inte överkommunicera med kunder eller fastna i gamla hjulspår.

Förutom närvaron i sociala medier ska Elgiganten även satsa på att försöka nå de yngre målgrupperna. Hur vill dock Johan Järnliden inte gå in på än.

Vad gäller den övergripande kommunikationen vann DDB Stockholm en omfattande byråpitch i Norden för Elkjopkoncernen i somras. Det kan bädda för att ett effektivt långsiktigt reklamkoncept kan vara verklighet redan till nästa år..

Samarbetspartners
Reklambyrå: DDB Stockholm (har precis bytt från norska Schjærven Reklamebyrå)
Mediebyrå: Vizeum.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.