Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Gör plats" gör platsannons

Publicerad: 15 Maj 2019, 09:22

Nu gör Arbetsförmedlingen nästa uttag i konceptet "Gör plats" i form av ett digitalt verktyg som ska hjälpa arbetsgivare att skriva mer inkluderande platsannonser.


Ämnen i artikeln:

ArbetsförmedlingenReklamLe Bureau

Målet med det långsiktiga kommunikationskonceptet "Gör plats", som är framtaget tillsammans med Le Bureau på uppdrag av regeringen, är att tydligare öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättning. Bakgrunden är att arbetslösheten är högre bland personer med funktionsnedsättning som tillhör arbetskraften än i befolkningen som helhet. Syftet är att få till förändrade attityder bland arbetsgivare och i förlängningen få dem att i högre grad anställa personer med funktionsnedsättning.

Nyligen lanserades en film som visade hur en värld där människor med funktionsnedsättning har en naturlig plats i yrkeslivet kan se ut. Målgruppen är som tidigare arbetsgivare, såväl stora som små. Även en utomhuskampanj och radio har gjorts.

Nu lanseras "Gör Plats-annonsen", ett verktyg som hjälper arbetsgivare att tänka till när man skriver platsannonser. Arbetsgivaren skriver en till synes vanlig platsannons, med den skillnaden att verktyget kommenterar och ställer frågor som man kanske inte tänkt på. Verktyget kommer sedan med ett textförslag baserat på det arbetsgivaren själv fyllt i och svaren på frågorna. Texten kan sedan användas fritt av arbetsgivare som söker folk och målet är att det ska ge fler människor med funktionsnedsättning mod att söka tjänster som utannonseras.

– Precis som i arbetet med kampanjen i övrigt vill vi visa kraften och kompetensen som idag tyvärr inte utnyttjas." Gör Plats-annonsen" är ännu ett sätt att skapa tankeväckare bland arbetsgivare och konkret hjälpa dom att ändra sitt beteende, säger Josephine Wallin Ankarstrand, cd på Le Bureau i en kommentar.

"Gör Plats-annonsen" kommer att marknadsföras med bland annat annonser i digitala och traditionella kanaler.

Uppdragsgivare: Arbetsförmedlingen
Byrå: Le Bureau
Digital produktion: Micke Ring

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.