Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gör som American Apparel – fast tvärtom

Publicerad: 16 maj 2013, 06:29

Klädföretaget American Apparel har anmälts till Reklamombudsmannen, RO, för sexistisk reklam. Nu har det svenska klädföretaget ByPM lagt upp liknande bilder på sin hemsida, men skillnaden är att man kastar om könsrollerna med delägaren som modell.


Ämnen i artikeln:

American Apparel

– Vi har som de flest andra följt debatten och tycker att det är  intressant. Vi ville göra någonting eget och kasta om könsrollerna för  att se vad som händer om en kille är i samma position, säger Petter  Lindqvist, delägare i ByPM till Aftonbladet.

Klädföretaget  American Apparel har anmälts för sexistisk reklam till  Reklamombudsmannen, RO. Bakgrunden är att det amerikanska klädföretaget  visar upp två modeller med samma skjorta – en manlig modell fullt  påklädd och en kvinnlig modell endast iförd skjortan.

Delägaren för det  svenska klädföretaget ByPM, Petter Lindqvist, tycker att det är bra med  debatt och hoppas nu kunna bidra till en fortsatt sådan.
– Vi vill  öppna folks ögon genom att vända på det. Ser man en naken kille på samma  sätt, då tänker folk att det inte är okej, säger han till Aftonbladet.

American  Apparels marknadschef Ryan Holiday har försvarat sig mot kritiken med  att: ”vissa bloggare förväxlat konstnärliga modefotografier med själva  produktbilden.”

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

American Apparel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.