Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Göran Åkestam: Därför måste debatten om svensk kreativitet sansa sig

Publicerad: 27 Juni 2019, 07:29

Resumé Insikts podcast släpps varannan vecka.

Svensk kreativitet går inte utför. Men när det är premissen för debatten blir diskussionen irrelevant, anser Göran Åkestam som gästar Resumé Insikts podcast.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamÅkestam HolstResumé InsiktReklamCannes Lions 2019

De senaste veckorna har en debatt om tillståndet för svensk kreativitet präglat resume.se. Det hela tog avstamp i en hopräkning som Resumé gjorde av hur svenska byråer presterat i internationella tävlingar de senaste åren. Det visade sig att skörden minskat rejält. Därefter har flera gett sig in i debatten i jakt på att försöka förklara vad de själva anser är anledningen till att det gått sämre.

Göran Åkestam, seniorrådgivare på Åkestam Holst, gästar Resumé Insikts podcast för att prata om kreativitet och reklamtävlingar. Han tycker att grundpremissen är felaktig.

– Det finns en massa premisser i de här debattartiklarna som jag inte ställer upp på. Jag tror till exempel inte att en sämre köpare skulle vara mer benägen att köpa bra kreativitet, det är precis tvärtom. När premissen blir att svenska byråer är dåliga och svensk kreativitet har tappat, då kliver jag åt sidan. Och så får de som vill snacka snacka, säger han i podden.

Samtidigt tycker Göran Åkestam att man ska vara försiktig med att tolka statistik gällande priser på kort sikt.

– Cannes i år blev ju till slut bättre än förra året så redan där har vi brutit trenden. Jag köper inte riktigt att det går dåligt för svensk kreativitet. Sverige är ett litet land och om någon av toppbyråerna ägnar sig åt annat, som exempelvis F&B som bygger om sin verksamhet för att satsa internationellt, så påverkar det hela Sveriges statistik. Därför ska man vara försiktig med slutsatsen att svensk kreativitet går utför.

Ibland kan man få känslan av att alla alltid tycker att allt var bättre förr?
– Ja, det argumentet är återkommande. Det första enkla svaret på det: Nej, allt var inte bättre förr. Du var bättre förr. Ända sedan jag började i branschen på 70-talet har det låtit som att allt alltid varit bättre förr.

Dessutom berättar Göran Åkestam om varför Åkestam Holst fick noll nomineringar i Cannes i år, vad reklamtävlingar betyder för att höja kreativiteten och vilka reklamtävlingar han föredrar framför andra. Lyssna här nedan. Resumé Insikts podcast produceras i samarbete med Bauer Media.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.