Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Göran Åkestam leder webb tv-satsningen Creative Talks

Publicerad: 13 november 2018, 08:16

Bsmart lanserar tvodd där flera branschprofiler gästar, i samarbete med Resumé.


Ämnen i artikeln:

Göran ÅkestamKreativitetReklamBsmartCreative Talks

Tomas Lestrup grundade Bsmart för snart 25 år sedan och under perioden har produktionsbolaget arbetat med de flesta byråer i branschen. 2014 lämnade han över vd-posten till Akram Janzi för att ägna mer åt kunderna och affärsutveckling. – Jag har länge tänkt det vore kul att summera mina år med alla dessa och ge något tillbaka till branschen, säger Tomas Lestrup till Resumé.

Bsmart kommer därför genomföra en rad intervjuer med dessa i sin studio löpande under några år, projektet bär namnet "Creative Talks". Samtalsvärd är Åkestam Holsts grundare Göran Åkestam. Gästerna kommer att plockas bland landets mest välkända kreatörer och ledare. Först ut är Tove Langseth som lämnade vd-posten Nord DDB tidigare i år och strax efter tilldelades Platinaägget. I avsnittet därefter intervjuas den legendariske formgivaren Ove Pihl. Det första avsnittet är 80 minuter och släpps i dag tisdag och de efterföljande kommer att komma med jämna mellanrum, ungefär varannan månad.

Vad kan tittarna vänta sig?
– Ett porträtt av kreatörer som åstadkommit något utöver det vanliga och lyckats både som kreatör och få med sig medarbetare att uppfylla mål. Lära känna personen i ett långt samtal, ett format som inte gjorts tidigare. Det är för sällan man får tala till punkt i den här branschen och personligen imponeras jag mest avdet kreativa ledarskapet som får en arbetsgrupp att höja sig och skapa briljans. Göran Åkestam är i mina ögon den perfekta samtalsledaren med sina erfarenheter, sin nyfikenhet och sin förmåga att lyssna.

Vad har Creative Talks för möjligheter att leva på sikt?
– Vi har för avsikt att göra en intervju i månaden, kanske varannan månad. Det kommer behövas sponsorer och det är där Resumé kommer in i bilden.

Varför anser du att det är viktigt att lyfta samtalet om kreativitet?
– Det är sällan vi får höra vad som driver en prisbelönad kreatör och anledningarna till framgångarna. Samtalen är regisserade så att de ska passa lyssnare som vill lära av andras framgångar, till exempel Berghselever, menvi riktar oss såklart också till aktiva som vill utvecklas och få inspiration i sin yrkesutövning. Kan formatet utvecklas ytterligare och tas ut på andra plattformar än webb-tv?

– Vi börjar så här med djupintervjuer, men om någon har en idé till en spinn off så är de välkomna att höra av sig till mig.

Vad ser du personligen fram emot under Creative Talks?
– Att med tiden hitta några gemensamma drag, några ingredienser som bildar en formel för hur man lyckas skapa kreativ kommunikation.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News