Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gosedjur enda vittnena i Rädda Barnen-film

Publicerad: 16 Oktober 2013, 10:06

2 880 våldtäkter mot barn polisanmäldes under förra året. Rädda Barnen går nu ut med kampanjen ”Min kropp är min” i samarbete med Lowe Brindfors för att uppmärksamma frågan. Barns gosedjur spelar en huvudroll.


Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenLowe Brindfors

Rädda Barnen kör igång kampanjen ”Min kropp är min”.

Bakgrunden  är att 2 880 våldtäkter mot barn polisanmäldes i Sverige under förra  året – enbart i Europa uppskattar man att vart femte barn har utsatts  för sexuella övergrepp som barn.

Rädda Barnen konstaterar också att  mörkertalet är stort eftersom övergreppen många gånger blir en hemlighet  mellan barnet och förövaren.

I Rädda Barnens handbok ”Stopp! Min kropp!”, som är en del av den stora kampnajen "Min kropp är min" ger man tips och råd till föräldrar hur man ska prata om frågan.

–  Med handboken vill vi hjälpa föräldrar och andra vuxna att stärka  barnets känsla av att kroppen är något värdefullt som man själv  bestämmer över, säger bokens författare Anna Norlén, psykolog och chef  för Rädda Barnens behandlingsverksamhet i en kommentar.

Lowe  Brindfors ligger bakom kampanjen.

Rädda Barnens projektledare, Yara Anttila,  uppger att handboken har redan laddats ned i tusental från hemsidan och  att trycket på kundtjänst är ”enormt.”

– Vi visste att det fanns ett  kunskapsgap att fylla, men att det är så här stort visar på att  information om detta saknats, säger hon i en kommentar.

Lowe  Brindfors lägger också ljuset, i kampanjen, på de enda utomstående som  vet vad som har hänt.  Det vill säga barnets gosedjur.

– Vi ville  göra en kampanj som ger stöd och information samt sätta ljuset på  problemet, utan att exponera barnet, säger Yara Anttila i en kommentar.

Här kan man ladda ned handboken.

Stopp! Min kropp!
Författare: Anna Norlén
Form: Lowe Brindfors
Illustration: Moa Hoff/Söderberg Agentur

Lowe Brindfors:
Art Director: Jeremy Phang
Copywriter: Desiré Engström
Copywriter: Martin Bartholf
ECD: Rickard Villard
Planner: Annika Rehn
Projektledare: Nicolas Hasselström
Producent: Mikaela Rönnberg
Designer: David Drew, Rasmus Sjöborg
Orginalare: Jesper Kewenter
Regissör: Gustav Johansson, Camp David
Stillbildsfotograf: Aida Chehrehgosha, Hobby Image.

PR : GolinHarris
Anna Hansson
Johannes Arvidson Persson
Kristina Oldfeldt
Sofia Heidenberg

Arbetsgrupp Rädda Barnen:
Projektledare: Yara Anttila
PR-ansvarig: Anna Fairbrass
Webbansvarig: Anna-Karin Lundblad
Projektledare Insamling: Marie-Louise Schöldtz

Ämnen i artikeln:

Rädda BarnenLowe Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.