Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Goss och ANR stora vinnare i Guldlådan

Publicerad: 18 november 2008, 08:17

Årets bästa direktreklam är korad i Postens tävling Guldlådan.
Galan hölls på Södra Teatern i Stockholm i går kväll.
Största vinnarna: ANR och Goss.


ANR tog hem två kategorier – Kreativitet B2B och Effekt B2B. Även Goss vann två kategorier – Effekt B2C och Kreativitet B2C.

Goss drog ner rejäla applåder från publiken. Goss-gänget satt på andra balkong och det tog lång tid för dem att komma upp på scenen.

Goss var dessutom uppe på scenen en tredje gång – för tt ta emot de två silverlejon som de vann i Cannes Lions senast.

Efteråt var det en produktionsledare i vimlet som försökte söka jobb på Goss, enligt uppgift till Resume.se.

Här är alla vinnarna:

Reklamskolor (5 nominerade)

Kampanj:   Det enda som saknas

Reklamskola:    Berghs School of Communication

Uppdragsgivare:   Morsor & Farsor på stan

Jury:    Christina Knight - Ogilvy (ordförande), Jörgen Lindqvist – GRAND, Mikael von Ekensteen - Posten Meddelande AB, Louise Lind - Farsor & Morsor på stan, Helene Jaktlund - Farsor & Morsor på stan

Motivering:

Vinnarna av guld i kategorin Reklamskolor har bemästrat den ädla konsten att väcka intresse genom DR på ett relevant och respektfullt sätt. Med utgångspunkt i en för varumärket välkänd ikon, har de skapat en tydlig, välskriven och elegant kommunikation som uppfyller briefens alla krav på strategi, kreativitet och genomförbarhet. Av med hatten - och på med jackan! - för Axel Lindgren, Gustav Johansson och Daniel Adams Ray från Berghs School of Communication.

KREATIVITET B2B (5 nominerade)

Kampanj:   Prova vår nya kniv

Byrå:   ANR BBDO

Uppdragsgivare:   J.A. Sundqvist AB

Arbetsgrupp:    Anders Wallin, Rosita Johnsson, Andreas Larsson, Niclas Hallgren, Lisa Wadell

Jury:  Malin Wikerberg - frilans (ordförande), Christian Barrett - The Fan Club, John Lagerqvist - Family Business, Pepe Larsson – Smicker, Ulrika Good - Goss

Motivering:

Ibland är det bästa sättet att väcka uppmärksamhet att utelämna det man vill belysa.

Det här är inget annat än knivskarpt.

KREATIVITET B2C (5 nominerade)

Kampanj:    Åter avsändaren

Byrå:    Goss

Uppdragsgivare:    Göteborgs Räddningsmission

Arbetsgrupp:    Stig Lundstedt, Johan Good, Fredrik Toreskog, Gunnar Skarland, Mattias Frendberg, Mimmi Andersson, Albin Larsson, Jan Eneroth, Elisabeth Berlander, Ulrika Good, Micke Schultz, Lena Kling, Anna Troglin,

Monica N Persson, Malin Berggren, Lena Björklund Henriksson, Elin Andreasson, Louise Christiansson, Robert German, Anna Kling Hult, Lena Ekdahl

Jury:   Malin Wikerberg - frilans (ordförande), Christian Barrett - The Fan Club, John Lagerqvist - Family Business, Pepe Larsson – Smicker, Ulrika Good - Goss

Motivering:

Det enkla är ofta det svåra.

Som att skicka fel för att hitta rätt.

ODR (3 nominerade)

Kampanj:   Gröna Lunds jubileumserbjudande

Byrå:   Pool

Uppdragsgivare:   Gröna Lund

Arbetsgrupp:    Lisen Stålberg-Olmert, Kalle Andersson, Jenny Åberg Hüttner, Caroline Staedler

Jury:   Urban Hilding - IUM (ordförande), Magnus Widgren - nxt sthlm, Bodil Jönsson-Lindgren – Coop,
Peter Brodd – 3

Motivering:

Ett erbjudande i gammal stil.

En obeskrivlig upplevelse konkretiserad i ett enkelt erbjudande.

En idé som sprider inspiration, nostalgi och glädje.

Ett fantastiskt, fabulöst ODR som levererar resultat från hallmattan till Gröna Lunds entré.

LOJALITET (4 nominerade)

Kampanj:   Volvo XC60 – Köpa bilen i säcken!

Byrå:   Smicker

Uppdragsgivare:   Volvo

Arbetsgrupp:  Annelie Orbe, Oscar Bengtsson, Gabriel Nilsson, Helena Friberg, Mikael Porselid, Pepe Larsson

Jury:   Olle Nordell - ANR.BBDO (ordförande), Andreas Engstrand - Forsman & Bodenfors, Monica Born - Åkestam.Holst, Fredrik Lund - Rapp Collins DDB,   Mikael Thiel - MRM Starsky

Motivering:

Att bli lika vippad som en motorjournalist tillhör inte vanligheterna i bil-Sverige.

Men med insikt och systematik skapas lojalitet, och med lojalitet skapas Guld.

EFFEKT B2B (3 nominerade)

Kampanj:   The Colour Revolution

Byrå:   ANR BBDO

Uppdragsgivare:   Dupont Performance Coatings Scandinavia AB

Arbetsgrupp:      Helena Svärd, Karin Persson, Niclas Hallgren, Anneli Kjellander

Jury:    Olle Nordell - ANR.BBDO (ordförande), Andreas Engstrand - Forsman & Bodenfors, Monica Born - Åkestam.Holst, Fredrik Lund - Rapp Collins DDB, Mikael Thiel - MRM Starsky

Motivering:

Att 100% av de inbjudna kommer är ett bra resultat.

Att ytterligare 22 dyker upp kan bara leda till en sak. Guld.

EFFEKT B2C (5 nominerade)

Kampanj:   Åter avsändaren

Byrå:   Goss

Uppdragsgivare:   Göteborgs Räddningsmission

Arbetsgrupp:    Stig Lundstedt, Johan Good, Fredrik Toreskog, Gunnar Skarland, Mattias Frendberg, Mimmi Andersson, Albin Larsson, Jan Eneroth, Elisabeth Berlander, Ulrika Good, Micke Schultz, Lena Kling, Anna Troglin,

Monica N Persson, Malin Berggren, Lena Björklund Henriksson, Elin Andreasson, Louise Christiansson, Robert German, Anna Kling Hult, Lena Ekdahl

Jury:    Olle Nordell - ANR.BBDO (ordförande), Andreas Engstrand - Forsman & Bodenfors, Monica Born - Åkestam.Holst, Fredrik Lund - Rapp Collins DDB, Mikael Thiel - MRM Starsky

Motivering:

Genom att låta mottagaren agera avsändare, inspireras vi av en kampanj som smart utnyttjar Postens iver att hitta rätt. För att hjälpa fler som hamnat fel.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.