Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 Juni 2009, 19:15
Goss kan i år titulera sig världens tredje bästa reklambyrå när det gäller direktreklam efter att ha vunnit två brons. – Bidragen var uppe i diskussion för silverlejon, säger Gunnar Skarland, ad på Goss och medlem i Directjuryn.
Goss bronsvinnande bidrag för Göteborgs Räddningsmission.
Goss hade skickat in fem bidrag i Direct och fick fem nomineringar. Två av dem belönades med brons:
Uteliggarkuvertet för Göteborgs Räddningsmission.
Parking ticket converter för Sportspec.
Uteliggarkuvertet gav Goss sitt andra Guldägg i rad för Göteborgs Räddningsmission tidigare i år. Gunnar Skarland, ad på Goss och jurymedlem i årets Directjury lyfter fram ett ännu mer imponerande facit.
– Det här blir femte året i rad som vi åker hem med ett lejon. Det är fantastiskt!
– Sedan var det jätteroligt och lite förvånandet att inse att vi är världens tredje bästa byrå.
Det kommenterar juryordföranden i Direct, David Sable, så här kärnfullt:
– Det är en jättebra byrå som gör fantastiska jobb!
Bästa byrå utsågs spanska Shackleton Madrid till som vann tre guld och ett silver i kategorin för bidraget ”Village where nothing ever happens”.
Näst bästa byrå blev australiensiska Cumminsnitro Brisbane vars kampanj ”Best job in the world" vann Grand Prix och två guld i kategorin. En kampanj som också vann Grand Prix i Promo.
Enligt Gunnar Skarland var det en odiskutabel vinnare:
– Den är så briljant att den inte går att förneka. Redan när jag såg den för ett halvår sedan visste jag att den skulle vinna Grand Prix.
I år kom det totalt in 1364 bidrag i Direct, en nergång med 19,6 procent jämfört med förra året.
Linus Fremin