Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Göteborg 1998 – Stockholm 2013

Publicerad: 27 Maj 2013, 12:35

F&B:s kampanj för GP 1998 till vänster och Svenssons kampanj för Allt om Stockholm 2013 till vänster

Foto: Bilden är ett montage

För två veckor sedan lanserade Allt om Stockholm sin största kampanj någonsin signerad reklambyrån Svensson. Den hyperlokala kampanjen har slående likheter med Forsman & Bodenfors lokala utomhuskampanj för Göteborgs-Posten. Kampanjen som har prisats både i Cannes Lions och i Guldägget har kommit i flera versioner under femton år.


Ämnen i artikeln:

SvenssonGöteborgs-PostenAllt om StockholmForsman & BodenforsSvensson Reklam

För att visa ansiktslyftningen för Aftonbladet-sajten Allt om Stockholm utvecklade reklambyrån Svensson en utomhuskampanj. Annonserna som sattes upp på drygt 600 reklamytor innehöll ett 25-tal skräddarsydda budskap som var helt lokalanpassade.

Flera läsare har hört av sig till Resumé och påtalat likheterna med Forsman & Bodenfors hyperlokala utomhuskampanjer för Göteborgs-Posten. Den första varianten lanserades 1998. En kampanj som belönades med två guldlejon i Cannes, två guld under Eurobest och två Epica-guld.

Byrån utvecklade sedan ett sjutal liknande utomhuskampanjer för tidningen, alla med liknande lokalanpassat grepp.

– När vi gjorde 350 lokalanpassade annonser 1998 hade det aldrig gjorts förut. Det var den nya digitala trycktekniken som möjliggjorde kampanjen då. Vi har fortsatt med greppet eftersom det känns relevant för målgruppen och många har blivit både uppmärksammade och framgångsrika, säger Björn Engström, copywriter på Forsman & Bodenfors som ingått i arbetsgruppen i kampanjerna för GP.

Vad är din spontana kommentar till Svenssons kampanj?
– Den är väldigt lik. Det är upp till byråerna själva hur de vill göra och jag vill inte moralisera att de låter sig inspireras. Själv kan jag tycka det är tråkigt att göra något som är så pass likt.

Har de gått över gränsen när det kommer till inspiration?
– Det är upp till reklambyrån, men de måste ha sett vår kampanj eftersom den har blivit så uppmärksammad. Samtidigt är det med reklam precis som med konsten, man inspireras. Håkan Hellström gör andras grejer till sina egna, men i slutändan är det Håkan Hellström. Det finns slående likheter mellan kampanjerna, men jag är inte sur på något sätt.

Likheter mellan kampanjer uppmärksammas ganska frekvent. Som kreatör, varför tror du att det sker så pass ofta?
– Har man samma problem så är sannolikheten stor att man kommer fram till liknande lösningar. Oavsett om arbetsgruppen sitter i Kanada, Indien eller i Sverige kan man sitta med samma problem. Vi hade nog gett upp om vi kom över något som var alltför lik vår lösning. Man vill komma på något nytt.

Om du hade suttit på andra sidan och sett er kampanj hade du valt att gå vidare ändå?
– Vi hade inte gått vidare om vi sett vår kampanj. De är för lika och vår kampanj är en av de mest uppmärksammade utomhuskampanjerna någonsin. Samtidigt kan jag förstå att lösningen är relevant för deras kund. Flera av stockholmarna har inte sett vår kampanj för GP i Göteborg.

När Resumé når Svenssons copywriter bakom kampanjs, Tomas Carrfors berättar han att byrån varit väl medveten om Forsman & Bodenfors kampanj som han själv anser vara "fantastisk". Att byrån valde ändå valde att gå vidare med lösningen förklaras av att konceptet var relevant för Allt om Stockholms målgrupp.

– Vi ville göra fungerande kommunikation och befästa guide-positionen. För vår målgrupp är det här ett fantastiskt sätt att visa att berätta om att Allt om Stockholm är den bästa guiden till allt roligt i stan. Vi kände till Forsman & Bodenfors kampanj och jag är nästan förvånad att du hör av dig först nu. Det här var något vi gick igenom med kunden innan och vi vet så klart att vi inte kommer att vinna något guldägg för de här annonserna. F&B får se det som en eloge till en bra idé.

Övervägde ni någon gång att släppa idéen när ni hade Forsman & Bodenfors kampanj i bakhuvudet?
– Man sitter alltid med tusentals idéer. Vi kände i slutändan att det här var den bästa lösningen för att relansera Allt om Stockholm. Om man lyfter blicken över vår egen lilla arena så tror jag att målgruppen, stockholmare primärt till fots, kommer att tycka att den är rolig, relevant och tydlig. Dessutom tillför den kundnytta. Och då har den gjort sitt jobb. Tycker jag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.