Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Göteborg Energi ändrar marknadsföringen

Publicerad: 4 maj 2009, 09:12

Göteborg Energi påstod i en reklambroschyr att de hade Sveriges billigaste el. Nu backar företaget efter att KO valt att granska reklamen.


Sajten efter att Göteborg Energi ändrat formuleringen.

I april skickade Konsumentverket ett brev till Göteborg Energi angående påståendet i deras reklam om att de har Sveriges billigaste el. Granskningen gällde om energiföretaget hade tillräckligt mycket för att backa upp det kaxiga påståendet. I brevet skrev KO att de ansåg att marknadsföringen sannolikt påverkar konsumentens förmåga att fatta ett välgrundat affärsbeslut och att den därmed är otillbörlig.

Nu backar Göteborg Energi och ändrar formuleringen på hemsidan. Där det tidigare stod ”Vi har Sveriges billigaste el” står nu istället ”Här är våra bästa priser”.
– De är en väsentlig skillnad tycker jag, säger Mari Gremlin jurist hos KO.

KO ska nu granska det svar som Göteborg Energi skickat in.
– Jag kommer nu ta ställning till deras svar och se om det är tillräckligt, säger Gremlin.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.