Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Göteborgs Symfoniker på äventyr

Publicerad: 8 maj 2008, 09:11

I veckan startade Göteborgs Symfonikers nya kampanj för året. Kampanjen är liksom tidigare framtagen av den Göteborgsbaserade reklambyrån SCP.


Bild från årets kampanj.

Precis som i förra årets kampanj fokuserar byrån på den röda sammetsstolen som besökarna sitter i.

Urban Ward , Göteborgs Symfonikers kommunikationschef, kommenterar kampanjen.
– En lysande kampanjidé, som tar sig ännu mer vågade och kreativa uttryck under det kommande abonnemangsåret. Konceptet har varit så lyckat att Kungliga Operan i Stockholm också har valt en liknande väg.

Men Ward påpekar också att de inte var först med att använda stolen i en kampanj. Redan på 90-talet använde Göteborgsoperan den i en sponsorkampanj. Han hoppas nu att Kungliga Operans kampanj ska ge dem lite extra draghjälp också.

Förra årets kampanj som de tycker att Kungliga Operan inspirerats av.

Göteborgs Symfoniker har samarbetat med SCP, som är ett helägt dotterbolag inom WPP/Grey, i ett par år. I fjol genomförde byrån en omprofilering av varumärket. Målet är nu att visa varje produkt, oavsett om det gäller abonnemang, biljettsläpp eller enskilda konsertteman, utifrån den upplevelse som besökaren får, med andra ord – allt ska skildras utifrån den röda sammetsstolen. Den röda färgen som stolen har återkommer också i den grafiska profilen.

I årets kampanj ger sig stolen ut på egna äventyr.
– Den röda stolen sig ut på spännande äventyr i en värld som lever på den förtrollade gränsen mellan fantasi och verklighet. Vi vill spegla musikens magiska förmåga att ta dig vart du vill om du öppnar dina sinnen på vid gavel. Medan du hela tiden sitter tryggt kvar i din stol, säger Tommy Östberg, ad på SCP.

Göteborgs Symfoniker bildades 1905. Orkestern består idag av 109 musiker. 1997 utsågs de till Sveriges Nationalorkester.

Här kan du läsa om Kungliga Operans kampanj.

Göteborgs Symfoniker

Byrå: SCP Reklambyrå
 Arbetsgrupp: Tommy Östberg ad, Eva Östberg, Neil Clark och Staffan Dempe copywriter, Birgitta Grönlund ad-ass, Febe Jacobsson original, Anna Fihn planner

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.