Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Göteborgskreatörer döper om innerstan

Publicerad: 16 juni 2014, 12:46

Kvarter 23:s skylt i centrala Göteborg

En grupp kreatörer och småföretagare samt Reklamskolan Göteborg går nu samman för att få fler att återupptäcka innerstan. Under namnet Kvarter 23 vill man skapa en oberoende kanal som ska väcka nyfikenhet kring allt som händer i kvarteren.


Initiativet kommer i en tid där fristående handlare, krögare och caféägare tvingas lämna plats åt kedjor. Tanken är att kämpa ideellt för det småskaliga och personliga.

– Folk drar sig allt mer ut mot stormarknader och stan blir mer generisk. Vi var några kreatörer som funderade på vad vi skulle kunna göra för att återväcka intresse och engagemang för innerstan. Hur kunde vi på vårt sätt hjälpa varandra och vara en inspirerande och positiv motkraft? säger Maria Alexén, en av initiativtagarna, i ett pressmeddelande.

Så föddes idén om att gå samman för att få fler att skapa förnyat intresse och engagemang runt Göteborgs innerstad och kvarteren runt Grönsakstorget, Södra Larmgatan och Viktoriapassagen. I samarbete med studenter från Reklamskolan Göteborg har man under fyra veckors tid tagit fram filmer och kampanjer för ett urval av de småskaliga företagarna.

Dessutom har arbetsgruppen tagit fram idéer för hur man kan göra kvarteren mer trivsamma, exempelvis genom fler sittplatser, konst och en gatufestival.

– Det känns jättekul och de har verkligen lagt ner hela sin själ i detta. Vi vill ha ett positivt Göteborg och hoppas att det som händer i Kvarter 23 ska ge ringar på vattnet och involvera hela staden att göra mer. Och kanske även andra städer, kommenterar Karin Lindberg, en av handlarna i Kvarter 23.

För idén står kommunikationsbyrån Compañeros och handlarföreningen Cityhandlarna. Namnet Kvarter 23 har sina rötter i Göteborgs genuina handels- och hantverkarkvarter med anor från 1600-talet. Samtliga filmer finns på kampanjsajten .

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.