Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Göteborgsvarvet tror på Sprida

Publicerad: 2 mars 2009, 15:36

Göteborgsvarvet har precis avslutet en pitch för ny reklambyrå. Valet föll återigen på Sprida. Byrån ska nu jobba fram en långsiktig strategi åt tävlingen.


Göteborgsvarvet. Foto: Fredrik Fastlund

Göteborgsvarvet har samarbetat med reklambyrån Sprida sedan 2003. Då satte Göteborgsvarvet upp en plan för åren 2003 till 2008. Nu, inför 2009, tittade Göteborgsvarvet över samarbetet och gick ut i en pitch för en kommunikationspartner.

– Vi hade en ny målsättning och behövde se över samarbetet. Har man jobbat med någon så länge blir det man lätt lite bekväm. Och det hade vårt samarbete blivit. Nu visade Sprida att de verkligen ville vara med igen, säger Mattias Grahn, informationsansvarig på Göteborgsvarvet.

Totalt var tre byråer med i pitchen. Vilka de övriga två är vill Grahn inte uppge.

Varför valde ni Sprida igen?

– De är väldigt duktiga på varumärkesstrategi och långsiktig strategisk kommunikation. Många andra byråer tittar på snabba kampanjlösningar.

2003 hade Göteborgsvarvet 41 000 deltagare. I år beräknas siffran bli 67 000. Målsättningen till 2014 är att bli Europas bästa löparevenemang.
– Det är en bred formulering, men exakt vad som ska inrymmas i begreppet är inte klart än. Vi kommer att sätta tydliga delmål som vi kan mäta och de ska sättas tillsammans med Sprida under våren. Storleken i sig - att vara störst i världen, kommer inte att vara målet, men om vi uppfyller våra delmål kan det blir en konsekvens.

Sprida jobb blir att se över varumärkeskoncept med ett tydligt sikte på 2014.
– De kommer att ta fram styrdokument och varumärkesplattform. Jobba med dreamteam för kommunikation.

Byter ni arbetsgrupp?
– Sprida har bytt en del personal men vi kommer att jobba med samma creative director.

Ytterligare en nyhet blir att Göteborgsvarvet kommer att satsa på samarbeten med lokala personer för deras kampanjer.
– Vi har redan skrivit kontrakt med Anders Jacobsson på Burk. Sprida kommer göra det övergripandet jobbet men själva kampanjerna hamnar på enskilda personer. Taotalt ska vi jobba med fyra till fem personer men det är bara Anders som är klar i nuläget.

Vad är uppdraget värt?
– En halv miljon kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.