Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 november 2012, 13:02
Byrån Hill Marketing på Gotland har tagit fram en ny logotyp och grafisk profil för Småland.
Byrån Hill Marketing på Gotland har tagit fram en ny logotyp och grafisk profil för Småland, Kalmar-, Kronobergs- och Jönköpings län, utifrån en kommunikationsplattform framtagen av cirka 330 representanter från besöksnäringen i Småland.
– Grundsyftet var att skapa en grafisk profil som Småland kan enas under. Men som vi ser det är det en omöjlighet. Destinationsmarknadsföring kräver helt enkelt nya synsätt för att få önskad effekt. Destinationen finns och är ju redan något, som vi varken vill eller kan gå in och ändra på. Det skulle i våra ögon vara helt fel att be 320 000 individer och tusentals företag rätta in sig i ledet under en färggrann logotyp, säger Daniel Hillström, vd på Hill Marketing.
– Vi vill istället lyfta fram mångfalden och ge alla underbara eldsjälar i regionen utrymme att påverka och engagera sig i varumärket. För utan engagemang från människorna i Småland blir varumärket bara en kosmetisk symbol utan större värde.
Vad har ni fått för reaktioner?
– Många hyggligt bra destinationsvarumärken har skapats genom åren, men nästan alltid uppstår det schismer och kommentarer som "varför, hur och när ska jag använda detta?" I vårt fall blev det näst intill stående ovationer från den samlade besöksnäringen, när varumärket presenterades på Smålandsdagen i Hillerstorp. Bara under Smålandsdagen skapades 116 varianter på varumärket. Ett par dagar senare hade 1400 unika besökare hittat till mittsmaland.se och verktyget där du skapar din egen Smålandslogo.
Gotlänningar som gör reklam för Småland, vad är din kommentar till det?
– Gotlänningar som gör reklam för Småland… nja, vi är ju snarare fastlänningar från Göteborg, Falkenberg, Stockholm och andra orter, som fattat hur underbart livet är på en ö och de positiva kreativa effekter som följer med i paketet... Men som svar på din fråga - det är inte konstigare än att lansera ett kinesiskt bilmärke i Sverige, eller hur?
Linus Fremin