Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gotland skapar valfritt varumärke åt Småland

Publicerad: 12 november 2012, 13:02

Byrån Hill Marketing på Gotland har tagit fram en ny logotyp och grafisk profil för Småland.


Byrån Hill Marketing på Gotland har tagit fram en ny logotyp och grafisk  profil för Småland, Kalmar-, Kronobergs- och Jönköpings län, utifrån en  kommunikationsplattform framtagen av cirka 330 representanter från  besöksnäringen i Småland.

– Grundsyftet var att skapa en grafisk profil som Småland kan enas under.  Men som vi ser det är det en omöjlighet. Destinationsmarknadsföring  kräver helt enkelt nya synsätt för att få önskad effekt. Destinationen  finns och är ju redan något, som vi varken vill eller kan gå in och  ändra på. Det skulle i våra ögon vara helt fel att be 320 000 individer  och tusentals företag rätta in sig i ledet under en färggrann logotyp, säger Daniel Hillström, vd på Hill Marketing.

– Vi vill istället lyfta fram mångfalden och ge alla underbara eldsjälar  i regionen utrymme att påverka och engagera sig i varumärket. För utan  engagemang från människorna i Småland blir varumärket bara en kosmetisk  symbol utan större värde.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Många hyggligt bra destinationsvarumärken har skapats genom åren, men  nästan alltid uppstår det schismer och kommentarer som "varför, hur och  när ska jag använda detta?" I vårt fall blev det näst intill stående  ovationer från den samlade besöksnäringen, när varumärket presenterades  på Smålandsdagen i Hillerstorp. Bara under Smålandsdagen skapades 116  varianter på varumärket. Ett par dagar senare hade 1400 unika besökare  hittat till mittsmaland.se och verktyget där du skapar din egen  Smålandslogo.

Gotlänningar som gör reklam för Småland, vad är din kommentar till det?
– Gotlänningar som gör reklam för Småland… nja, vi är ju snarare  fastlänningar från Göteborg, Falkenberg, Stockholm och andra orter, som  fattat hur underbart livet är på en ö och de positiva kreativa effekter  som följer med i paketet... Men som svar på din fråga - det är inte  konstigare än att lansera ett kinesiskt bilmärke i Sverige, eller hur?

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.