Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gott gotti gott gott! Åkestam Holsts klassiska reklambröder hyllas på Facebook

Publicerad: 17 september 2021, 12:58

Med ”Gott gotti gott” skapade Göran Åkestam, Kerstin Mårtensson och Peter Kandimaa ett succébetonat reklamkoncept för Carlshamns Mejeri som byggde kännedom för varumärket under 1990-talet. I veckan lanserades en Facebooksida för att hylla tvillingbröderna Jeppssons insats i reklamen.


Ämnen i artikeln:

Göran Åkestam

Det var med Göran Åkestam som copywriter och Kerstin Mårtensson som art director som Carlshamns ”gott-i-gott-reklam” skapades tillsammans med bland annat Peter Kandimaa. Reklamkonceptet togs fram under tiden på Rönnberg & Co, kunden följde sedan med till Hall & Cederquist och sedan Nord & Co, reklambyrån som sedan blev Åkestam Holst.   

Carlshamnreklamen blev snabbt folkkär efter lanseringen 1994. 1999 lade mejeriet tvillingarna åt sidan och bytte reklambyrå till Garbergs. När Carlshamn några år senare var tillbaka hos Åkestam Holst hade konceptet bytts ut.  Så sent som 2008 hade varumärket fortfarande 96 procents kännedom, en illustration över vilket avtryck konceptet hade i folkdjupet.

När Resumé 2019 rankade Sveriges 100 Bästa reklamfilmer genom tiderna hamnade filmerna för Carlshamns mejeri på plats 76-100.

”En av 1990-talets mest välkända svenska reklamfilmer där bröderna Jeppsson blev en del av populärkulturen och gott-gotti-gott-gott ett begrepp. En folklig favorit.”

Tvillingarna i reklamfilmerna, Torsten och Tore Jeppsson, föddes den 11 mars 1933 i Borrby församling och avled båda under 2015.

I veckan har flera lokaltidningar i södra Sverige uppmärksammat att bröderna Jeppssons medverkan i reklamen för Carlshamn Mejeri hyllas. På Facebook har en hyllningssida skapats för att hedra tvillingarna. 

Bakom Facebooksidan står Michael Stenqvist och Ronny Jönsson 

– Det blixtrade genast till och folk delade sidan. Det är nästan 14 000 som har klickat på länken, säger Michael Stenqvist, fotograf och webbansvarig på Sjöfartsmuseet i Karlshamn till tidningen Sydöstran.

Ambitionen med sidan är att skapa en samlingsplats för av bröderna i form av bilder och intervjuer. Michael Stenqvist har själv träffat bröderna när han fotograferade dem under glansdagarna på 1990-talet på en presskonferens i samband med att en stor utomhuskampanj med bröderna skulle lanseras.

– Det är sällan man träffar så charmiga och enkla personer. Tvillingarna var väldigt busiga. De var skojfriska och vänliga med glimten i ögat. Det var en ovanlig värme över dem, säger han till tidningen. 

För några år sedan fick Sjöfartsmuseet i Karlshamn reklamskylten från kampanjen via en donation. Efter en lottdragning hamnade skylten på macken i Borrby där en av tvillingbrödernas söner jobbar, Stefan Jeppsson.

Göran Åkestam minns själv arbetet med Carlshamn Mejeri.

– En bra grej med att jobba som kreatör är att man normalt sett kan lämna sina gamla synder bakom sig. Men Carlshamn Mejeri och tvillingarna kommer alltid ikapp på något sätt. Och självklart är det kul, även om vi inte kanske tyckte att det var det coolaste vi hade gjort då på Rönnbergs. Men folkligt, festligt och kommersiellt framgångsrikt absolut, säger han till Resumé.

Vad i konceptet har gjort det till en klassiker?
Just det gamla pilsnerfilm-citatet ”Gott-gotti gott-gott” är förstås en grej. Det funkar som en hook i en bra poplåt, något att komma ihåg. Men framför allt tror jag det är att Tore och Torsten var så totalt genuina och varma i sitt spel med varandra. Dom kunde verkligen inte låta bli att skratta så fort dom såg varandra i ögonen. Sånt tror jag gick igenom rutan då för snart 30 år sen och antagligen även i dag, om man hittar rätt idé och casting.

 

.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Göran Åkestam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.