Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

GP får uppfräschning

Publicerad: 27 mars 2009, 13:09

Nästa helg kommer Göteborgs-Postens nya söndagstidning. Här är kampanjen från Forsman & Bodenfors som ska få folk att uppmärksamma satsningen. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenForsman & Bodenfors

Nya utseendet på söndagstidningen

GP gör om söndagstidningen. Mer granskning och fördjupning, analyser och personliga reportage utlovas. Målet – att få fler att läsa mer då de har tid.

– Genom att ge söndagstidningen en egen profil och ett annat innehåll, vill vi öka avståndet mellan vardag och helg för våra läsare, säger Jonathan Falck, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Tidningen får ett nytt innehåll men även ett nytt utseende och de olika delarna tydliggörs. Söndagstidningens del ett får större flexibilitet mellan avdelningarna och mer profilerat material jämfört med den tidning som kommer på vardagarna. Del två kommer vara en renodlad sportbilaga och del tre får mer magasinsrelaterat innehåll.

För att uppmärksamma tidningens satsning på söndagen drar GP på måndag igång en reklamkampanj signerad Forsman & Bodenfors. Payoffen lyder ”GP Söndag: Svår att konkurrera med”.
Reklamfilmen kommer att gå lokalt i TV4. Det backas upp av utomhusenheter, radio, webb, dr och återförsäljarmaterial.

Utomhusreklamen

Med lanseringen döps tidningen också om från Göteborgs-Posten söndag till GP söndag.
– Förändringen berör hela söndagstidningen. Det handlar om att göra GP på söndagar alldeles speciell och att skilja ut den. Med namnbytet till GP söndag vill vi markera att den är speciell. Men det är inget jättesteg. Vi är redan kända som GP i folkmun och heter det på nätet men vi vill att det ska vara en tydlig markering, vi vill markera att här händer det något nytt, säger Jonathan Falck.

I nuläget finns inga färdiga planer på andra förändringar av tidningen.

Totalt har omgörningen av tidningen tagit ett år.
– Ja, det här är frukten av ett års arbete. Vi började med seminarier och diskussioner om hur vi ville utveckla tidningen. Nu ser vi fram emot lanseringen nästa söndag.

Nya formen är gjord av Mats Widebrant, form och designchef på GP. Han har haft visst stöd och hjälp av Mario Garcia.
– Vi har försökt göra en tidning som ska vara kraftfull, tillgänglig, kännas inbjudande och kännas som att man får väldigt mycket att bita i. Tidningen kommer inte vara tjockare men vi vidgar reportagematerialet på annat materials bekostnad. Vi minskar nyhetsmaterialet och satsar istället på det material som ger om ger insikter, förståelse och perspektiv.

Vad har omgörningen kostat?
– Det är en samvetsfråga. I arbetstid kostar den mycket men jag har inte ens tänkt i de banorna. Det finns personer som jobbat i månader på detta men allt har skett inom våra befintliga ramar.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.