Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 december 2007, 10:17
Till Batteriinsamlingens senaste kampanj har reklambyrån Granath hämtat inspiration från Walt Disneys kortfilm ”Jultomtens Verkstad”, som varit en del av SVT:s program ”Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul” sedan 1959.
I kampanjen, som är en fortsättning på Batteriinsamlingens kampanj ”I allt som rör sig lyser eller låter”, får vi se trasiga leksaker och andra prylar som släpar sig till återvinning.
– Disneys film har fungerat som inspiration men i övrigt har vi skapat ett helt eget verktyg, säger Göran Berggard, projektledare på Granath.
Kampanjen går på bio samt i tv på TV3, TV4, TV4 +, TV6, TV8 och Discovery. Detta backas sedan upp rikstäckande av annonser i dagspress, lokalpress och populärpress.
Hur kom ni på idén?
– Vi sökte efter något som skulle kunna attrahera hela familjen, vilket är vår målgrupp. Vi tittade på olika sätt att få fram budskapet nu i jultid med batterier som bör lämnas åter och kom fram till att vi ville göra en tecknad film, säger Göran Berggard.
Kampanjen kommer att gå en bit in i januari.
– I printkampanjen fördjupar vi budskapet ytterligare och berättar allt om vad som händer med en produkt när den kommer till återvinningen. Där har vi också gått ifrån det tecknade maneret.
Byrå: Granath Euro RSCG
Arbetsgrupp: Göran Berggard projektledare, Fredrik Espmark planner och copy, Niklas Bergström ad, Ulrika Ekman original, Gabriella Ortiz produktionsledare
Produktionsbolag: Fido Film
Linda Fagerlind