Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Granath inspireras av "Jultomtens verkstad"

Publicerad: 12 december 2007, 10:17

Till Batteriinsamlingens senaste kampanj har reklambyrån Granath hämtat inspiration från Walt Disneys kortfilm ”Jultomtens Verkstad”, som varit en del av SVT:s program ”Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul” sedan 1959.


I kampanjen, som är en fortsättning på Batteriinsamlingens kampanj ”I allt som rör sig lyser eller låter”, får vi se trasiga leksaker och andra prylar som släpar sig till återvinning.
– Disneys film har fungerat som inspiration men i övrigt har vi skapat ett helt eget verktyg, säger Göran Berggard, projektledare på Granath.

Kampanjen går på bio samt i tv på TV3, TV4, TV4 +, TV6, TV8 och Discovery. Detta backas sedan upp rikstäckande av annonser i dagspress, lokalpress och populärpress.

Hur kom ni på idén?
– Vi sökte efter något som skulle kunna attrahera hela familjen, vilket är vår målgrupp. Vi tittade på olika sätt att få fram budskapet nu i jultid med batterier som bör lämnas åter och kom fram till att vi ville göra en tecknad film, säger Göran Berggard.

Kampanjen kommer att gå en bit in i januari.

– I printkampanjen fördjupar vi budskapet ytterligare och berättar allt om vad som händer med en produkt när den kommer till återvinningen. Där har vi också gått ifrån det tecknade maneret.

Batteriinsamlingen

Byrå: Granath Euro RSCG
 Arbetsgrupp: Göran Berggard projektledare, Fredrik Espmark planner och copy, Niklas Bergström ad, Ulrika Ekman original, Gabriella Ortiz produktionsledare
 Produktionsbolag: Fido Film

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.