Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grand Prix igen – här är hela Lejonregnet över F&B

Publicerad: 21 juni 2014, 19:18

Magiskt prisregn över F&B.

Priserna har stått som spön i backen för Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks under Cannes Lions. I kväll vann de ytterligare ett Grand prix och ett antal andra statyetter. Det smått otroliga facitet för lastbilskampanjen: 16 lejon.


Ämnen i artikeln:

Volvo TrucksCannes Lions 2014Forsman & Bodenfors

Kampanjen "Live test series" med sitt huvudnummer "Epic split" är med största sannolikhet det svenska bidrag som vunnit flest lejon genom alla tider. När veckan är över summeras de till hela 16 stycken.

I kväll vinner den ett Grand prix i Film, ett guld, tre silver och ett brons i Film craft samt ett guld i Integrated. Dessutom vinner byrån ytterligare två silver: ett i Film craft med "Leave the world behind" för Volvo Cars (tillsammans med Camp David) och ett i Film med "The greatest story" för Unicef (tillsammans med Acne).

Att "Epic split" skulle vinna Grand prix i film-kategorin var en lågoddsare. Petra Albrektsson, cd Åkestam Holst och svensk juryledamot, bekräftar att det inte var något snack om saken.

– Att den skulle vinna var känslan i juryrummet från dag ett. Det var nog det bidrag som vi diskutera minst. Självklart tittade vi på det flera gånger, men alla bara applåderade. Som svensk var det väldigt kul. Man blev stolt, säger hon.

Om det svenska Grand prixet var odiskutabelt var det andra mer oväntat: Harvey Nichols "Sorry I spent it on myself" av Adam & Eve DDB i London.

– Eftersom vi hade två kategorier, internetfilm och vanlig film, hade vi möjlighet att ge två Grand prix. Generellt tycker jag att man ska vara generös och belöna bra reklam istället för att snåla. Jag tycker att den här kampanjen hade kvaliteter som var svåra att inte belöna. Dessutom är det en bra markering mot branschen att belöna modiga reklamköpare och skapare, säger Petra Albrektsson.

På presskonferensen restes frågan om juryjäv eftersom ordföranden i Film, Amir Kassaei, är global cd på DDB som ligger bakom Harvey Nichols-kampanjen. Men något sådant märkte inte Petra Albrektsson av.

– Vi var väldigt noga med jävighetsprincipen. Man går ut när egna bidrag diskuteras och man försöker inte lobba för jobb på kafferaster. Det fanns inga politiska spel, tvärtom markerades det tydligt att det inte var tillåtet.

I Film craft delades inget Grand prix ut. Därför blev det "bara" ett guld för Epic split i den kategorin. I Titanium blev det inget lejon till F&B, men däremot fick de ett guld i Integrated.

– Epic split var en av de största diskussionsämnena i juryn: Är den värd ett Titanium eller inte? I slutändan beslutade vi oss för att det är en riktigt bra reklamfilm, men att den inte nödvändigtvis pushar branschen framåt. Därför var den inte värd ett Titanium för oss, förklarade juryordföranden Praason Joshi.

Sammanlagt vinner Forsman & Bodenfors hela 20 lejon under Cannes 2014. De står därmed för drygt 60 procent av den svenska vinstskörden. Totalt tar de svenska byråerna hem 33 lejon, vilket är ett sämre än förra årets 34 stycken.

Antal lejon till F&B/Volvo Trucks:

2 Grand Prix
8 guld
4 silver
2 brons

Byråtoppen 2014:
Forsman & Bodenfors: 2 Grand Prix, 8 guld, 8 silver, 2 brons
INGO: 1 guld, 1 brons
Åkestam Holst: 2 silver, 1 brons
IUM: 1 brons
DDB: 1 brons
Volontaire: 1 brons
Happy tear: 1 brons
M&C Saatchi: 1 brons
Lelo AB: 1 lejon
Deportivo 1 brons
North Kingdom 1 brons

Totalt: 33 lejon

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.