Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag25.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Grand Prix till Adam Berg

Publicerad: 30 Juni 2009, 09:21

Alla de svenska nomineringarna i filmkategorien blev lejon. F&B fick silver för Tele2 Comviq, Draftfcb fick brons för Radiotjänst och Storåkers fick brons för Riksgälden. Men den största svenska framghången står regissören Adam Berg för som tog hem Grand Prix med Philips reklamfilm. Åkestam Holsts ad Lars Holthe vinner dessutom guld för en Stellakampanj han gjorde på Mother.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannDraftFCBCannes LionsForsman & BodenforsAdam Berg

Det blev förhandstippade Tribal DDB i Amsterdam som tog hem årets grand prix i film. Det blev dessutom ännu en anledning för Sverige att fira. Filmen Carousel för Philips är nämligen regisserad av Adam Berg på Camp David.

För de svenska byråerna på shortlist blev det full utdelning. Ett silver och två brons. Dessutom vann Pelle och Calle Sjönells Oasiskampanj silver och Lars Holthe sprider lite guldglans genom Motherkampanjen för Stella Artois

– Det är fantastiskt kul, säger Johan Elsner, cd på Storåkers McCann som suttit i juryn.

Att Radiotjänstkampanjen  gick hem var otippat. Många svenska reklamare trodde att en internationell jury inte skulle förstå public servicemodellen och därför inte heller kanpanjen. Likadant resonerade en del om Riksgälden. Men det gick hem.

– Alla länder har liknande statliga institutioner. Radiotjänstkampanjen gillades av många som en väldigt varm kampanj. Många i juryn lärde sig sången, säger Elsner, som själv vann det andra bronset för Riksgälden.

Bronset är Storåkers första lejon någonsin.

– Det känns ju skitkul. Det är ett starkt koncept för en lågintresseprodukt som vi ska utveckla vidare.

Bäst lyckades dock F&B:s Tele2-kampanj som vann silverlejon.

– Den gick rakt igenom. Alla tyckte väldigt mycket om den. Men det är ett vanligt traditionellt reklamjobb och därför blir det inte guld, säger Elsner.

Lars Holthe är på semester i Frankrike när budskapet om guldvinsten kom. Han hoppas hinna till prisutdelningen när Resumé når på telefon honom på flygplatsen i Bordeaux.

– Man har ju alltid ett litet hopp, men att det skulle bli guld hade jagt inte trott, säger han.

Filmerna de får guld med är remakes av dagens storfilmer 8 mile, Die Hard och 24 i 60-talsstil på Rivieran.

– De är roliga och välgjorda, vi har återskapat Rivieran på 60-talet när allting var mer smooth. Och smaken på Stella Artois 4 procent är också smooth, säger Lars Holte.

Bröderna Sjönell kan också räkna hem ännu ett lejon för Oasis-kampanjen, som tidigare vunnit guld i outdoor och i cyber samt titan.

– Det känns helt fantastiskt, säger Pelle Sjönell som aldrig vunnit något i Cannes Lions tidigare.

Calle Sjönell har sedan tidigare ett silver för Darling-kampanjen ”Get som real” för ett par år sedan.

Grand Prix i film gick till Tribal DDB i Amsterdam för Philipskampanjen Carousel, en internaktiv film som kan beskrivas som en demofilm för Philips tv. Tittaren kan pausa filmen och gå in och kolla på en mängd detaljer, inbyggda filmer i filmen, mm.

– Filmen visar hur man skapar alla effekter i en film och poängen är att det syns på den här tv:n, säger Johan Elsner.

– Vi ska belöna kampanjer som för mediet framåt och vi är mycket stolta över det beslutet, säger juryns ordförande David Lubars.

– Den interaktiva kategorin var den absolut starkaste. Det frinns otroligt mycket berättarglädje och berättarkunnande i den, säger Johan Elsner.

Juryn ville också lyfta fram Obamakampanjen True Vote av Believ Media i LA. Filmen är en remake av den framgångsrika filmen Whassup från 2000 som visar vad som hänt med killarna i filmen nu nio år senare. Kampanjen är gjort på eget initiativ av kreatörerna och därför kan den egentligen inte tävla.

– Det finns ingen beställande kund, men den är så briljant att vi vill uppmärksamma det på något sätt, säger David Lubars.

Fakta: Svenska filmvinnare

Film (7 nomineringar):
Silver:
Golf/Cykel/Snowracer, Tele2, Forsman & Bodenfors/FLX

Brons:
Dåliga förlorare, Riksgälden,Storåkers McCann/Call Boy
Biblioteket/Badhuset/Snabbköpet, Radiotjänst, Draftfcb/Mister Krister

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.