Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Grand Prix till B-reel – igen!

Publicerad: 20 Juni 2013, 14:33

Anders Wahlquist och Pelle Nilsson – Grand Prix-vinnare i Cannes för andra gången på tre år. .

Först en Emmy i fredags – och i går slog det svenska produktionsbolaget B-reel till med Grand Prix i Cyber för elektronikjätten Intel med den sociala filmen "Beauty Inside" som fått 70 miljoner views. – Fantastiskt kul att ena veckan vinna en Emmy, som är det finaste tv-priset, och veckan efter vinna Grand Prix i reklam-VM, säger B-reel-grundarna Pelle Nilsson och Anders Wahlquist till Resumé i Cannes.


Ämnen i artikeln:

Anders WahlquistPelle NilssonB-ReelCannes Lions

B-reel är en svensk framgångsaga. Bolaget grundades 1999 av Fredrik Heinig, Johannes Åhlund, Petter Westlund, Anders Wahlquist och Pelle Nilsson. De två sistnämnda är i Cannes där de i går vann bolagets andra Grand Prix inom loppet av tre år – det förra vann bolaget för Google Chromes "Wilderness Downtown" .

B-reel, som i fjol omsatte 350 miljoner kronor, har sex kontor i världen. Pelle Nilsson är stationerad på filmavdelningen i Los Angeles och Anders Wahlquist i New york.

Grand Prix-vinnaren "Beauty Inside" för Intel och Toshiba har B-reel gjort i samarbete med reklambyrån Pereira & O'Dell i San Francisco. Filmen vann en Emmy i kategorin New Approaches i fredags – så det har varit en galen vecka för det svenska produktionsbolaget.

I Cannes är det reklambyråerna som står i fokus och får den största uppmärksamheten, men det tycker Pelle Nilsson och Anders Wahlquist är helt naturligt.

– Jag tycker inte att vi har några problem med att få credit. Byråerna är ju våra kunder, det är ju därför vi är här, säger Anders Wahlquist.

"Beauty Inside" – en så kallad "social film" som gått på Facebook har fått 70 miljoner views. Det är "brandad" underhållning där produkten spelar en roll i storyn.

– Det är en berättelse om en kille, Alex,  som vaknar upp som en ny person på utsidan varje dag. Eftersom han gör det är det ett väldigt bra och naturligt sätt att få in publiken. Vi skapade en film i sex delar, totalt 40 minuter som gick på Facebook i 13 länder på åtta språk. Sedn hade vi auditions online där folk kunder skicka in sina videos, och sen kunde de vara med i filmen genom den här personens videodagbok, eftersom han var en ny person på utsidan varje dag.

– Vår regissör Drake Doremus körde Skype-inspelningar också – det är första gången man regisserats via Skype. Sedan hade vi kändisar med också som Topher Grace och Mary Elizabeth Winstead. Det är en reklamkampanj, men hela projektet var konstruerat som ett underhållningsprojekt. Det skrevs väldigt mycket om det sen också.

"Beauty Inside" har en berättarteknik som griper tag i publiken.

– Det är en emotionell historia, och det är det vi vill göra – vi vill skapa emotionella upplevelser på internet. Det är en kärlekshistoria i grund och botten – eftersom han är en ny person varje dag kan han inte skaffa ett förhållande, men på slutet lyckas han till slut.

Det är ett av de första projekten som kommit ut där det funkar med storytelling där man integrerat publiken. Det skulle kunna fungera som en långfilm också, så pass bra är det, säger Pelle Nilsson.

– Filmen har ett skitbra produktionsvärde där man utnyttjar nya teknologier på ett rätt sätt både i input och output, inbflikar Anders Wahlquist.

70 miljoner views är väldigt bra siffror, sen vet jag inte exakt om man omvandlar det i pengar. Men det stärker ju deras position, Intel inside – det är rakt in i det dom gör.

B-reel är ett aktat produktionsbolag i USA.

Ni har jobbat för Google också länge. Hur ser det samarbetet ut?
– Vi jobbar mycket med Google, det började med BBH och Google Chrome Fastball. Sen gjorde vi Wilderness Downtown. Sen har vi jobbat med BBH, andra byråer och direkt med Google,. Det fick inget bokat samarbete – Google kommer tillbaks till oss när de behöver nya grejer. Vi har gjort Google Cube för Google Maps, Google Glass-releasen, filmer för Serach och Google IO – en film som hyllar tech-utvecklare. Allt från rena reklamfilmer till interna prylar. Vi gjorde ett flipperspel för dom också.

– Google är en väldigt modern kund, de jobbar med säkert tio olika byråer och 20 olika produktionsbolag. Det är kul att jobba med dem både direkt och genom byråer.

– Begreppet produktionsbolag ändras väldigt mycket. Förr var det linjärt – byrån gick till produktionsbolaget – nu är alla lite här och där, kunderna går till olika typer av leverantörer med olika typer av kompetenser numera, det är mycket mer flexibelt.

Behöver ni jaga jobb för kunder nu när ni har nått den här positionen?
– Ja, absolut, det måste vi alltid – vi är ju ett produktionsbolag. Vi skulle kunna luta oss tillbaka och göra tråkiga jobb. Men vi vill göra de roliga jobben. Vi vill hela tiden utvecklas och gå framåt.

Göra ni traditionella "old school"-reklamfilmer fortfarande?
– Jodå, jättemycket. Vi gjorde 50 reklamfilmer i USA förra året. Men social film är väldigt spännande där man kombinerar storytelling med tekniska lösningar.

Hur går det för er ekonomiskt?
– Vi ökar omsättningen hela tiden. Den var 350 miljoner förra året. Men hade vi velat bli rika skulle vi nog hålla på med banktjänster eller något liknande.

B-reel gör allt från mobilspel och appar till reklamfilmer samt långfilmer. Palme-filmen blev en succé i fjol och snart kommer Lisa Langseths film Hotel samt filmatiseringen av Klas Östergrens böcker Gentlemen och Gangsters.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.