Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grand Prix till Sverige

Publicerad: 20 juni 2012, 18:32

Curators of Sweden.

Cyber ser återigen ut att bli Sveriges starkaste kategori i Cannes Lions. Med hela åtta lejon, varav ett guld - och inte minst ett Grand Prix är succén ett faktum och svenska byråer tar hem lejon av alla valörer. VisitSwedens agerande efter @sonja-gate förra veckan bäddade för den högsta utmärkelsen och bland de övriga vinnarna märks North Kingdom. Däremot missar Saatchi & Saatchi och P&G något oväntat metall överhuvudtaget.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

– Juryn var inspirerad och avundsjuk på Curators of Sweden. Flera sa att det aldrig skulle fungera i deras länder, vilket de hade önskat. VisitSwedens hantering kritiken i förra veckan spelade stor roll. Det gav budskapet trovärdighet. Hade de backat istället tror jag inte kampanjen hade vunnit Grand Prix, säger Daniel Illic  cd på North Kingdom och den svenske representanten i juryn.

Även North Kingdom visade framfötterna med både guld, silver och brons med kampanjen "Rome 3 dreams of black" åt Google. Daniel Illic lyfter fram teamets samarbetsförmåga som en framgångsfaktor samt var också glad över att de fått utdelning på satsningar med komplexa tekniska lösningar.  

North Kingdom var även inblandade i den danska guldvinnaren Uncle Greys kampanj "The Liberation".   Andra svenska byråer som vann brons var DDB, Åkestam Holst och Great Works. Sämre gick det för Saatchi & Saatchi med Ariel Fashion Shoot, som trots höga förväntningar inte fick någon metall överhuvudtaget.

Cyberkategorin är en av få kategorier under Cannes Lions där juryn får ge ut fler än ett Grand Prix. Så skedde även den här gången, till R/GA:s "Nike+ Fuelband" vid sidan av Curators of Sweden. Även där finns svensk koppling, genom svenske marknadschefen Stefan Olander.   Totalt var 15 svenska bidrag nominerade.

Här är de svenska bidragen som belönades i cyberkategorin:
Grand Prix:  
Curators of Sweden VisitSweden/Svenska Institutet Volontaire

Guld:  Rome 3 dreams of Black. Google North Kingdom

Silver: Curators of Sweden VisitSweden/Svenska Institutet Volontaire
Rome 3 dreams of Black. Google North Kingdom

Brons:  
The winter adjusted bear Volkswagen DDB
Jackpot Swebus Åkestam Holst  
Donate Dotcom Donate Dotcom/Great Works Great Works  
Rome 3 dreams of Black. Google North Kingdom

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.