Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 Juni 2015, 13:54
Volvo Lifepaint.
Volvo Cars har haft en bra kväll i Cannes med två Grand Prix. I kategorin Promo & Activation vinner deras "Lifepaint" det finaste priset. För de svenska byråerna blev däremot utdelningen klen.
Sverige hade fem nomineringar på shorlist i Promo & Activation. Åkestam Holst vinner i kväll ett bronslejon med sin "Charity arcade" för Swedavia. Forsman & Bodenfors "805 million names" för UN World Food Programme tar också hem ett brons. Men i övrigt blev det inga vinster i kategorin.
Istället kan man för svensk del glädjas åt att Volvo Cars har haft en bra kväll. På den amerikanska marknaden skapade de kampanjen "Interception" som vinner Grand Prix i Direct. I Promo & Activation vinner de för sin "Lifepaint" som togs fram i Storbritannien. I båda fallen är det Grey som ligger bakom.
Noterbart är också att viralfenomenet "Ice bucket challenge" tar hem ett guldlejon i Promo & Activation. Eftersom det är en välgörenhetskampanj kunde den dock inte vinna det finaste priset.
Fredrik Thambert