Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 Maj 2013, 12:22
7 700 dollar and counting. Så kan man beskriva den prisbelönta och numera arbetslöse copywritern Johan Nermans något annorlunda upplägg för att locka reklambranschen att återigen anställa honom.
Resumé har i omgångar berättat om annorlunda sätt att skapa uppmärksamhet kring sig som person eller olika projekt i syfte att exempelvis ta sig in på Beckmans eller få in en fot i reklambranschen.
Oskar Pernefeldt skapade exempelvis låtsaslandet Arimus för att ta sig in på Beckmans, medan Kalle Lehmann rappade sin cv och fick sitt drömjobb.
Den före detta copywritern Johan Nerman är nu ytterligare en i raden som har kommit på ett nytt tillvägagångssätt.
Hans projekt är rubricerat My Savings for a Job. Johan Nerman har upprättat en fond på 7 700 dollar, vilket ska täcka ytterligare 100 dagars arbetslöshet.
Han kan dock tänka sig att skänka pengarna så fort han får ett jobb - summan har börjat ticka ned och är i skrivande stund nere i 7455,79 dollar.
Så här skriver han:
”I have some money saved up. I don´t have a job at an awesome advertising agency anywhere in the world. Want me to help reverse those two statements and contribute to something good in the process? 7700 Good Reasons to Hire Me”
John Nerman räknar med att skänka det som återstår så fort han har fått ett nytt jobb.
– Therefore, on my first day of work, I´ll freeze the counter and donate every remaining cent to Amnesty, Greenpeace, Save the Mimes or whatever charitable purpose my new employer perfers.”, skriver han.
Johan Nerman lämnade reklambranschen för att göra något annat under ett år, men det dröjde inte mer än åtta månader innan han insåg vad han passar bäst att göra.
Det vill säga att skapa framgångsrika kampanjer för reklambyråer – Johan Nerman har bland annat vunnit både Guldägg och Grand Prix för Goss.
Men det var då det.
Johan Nerman söker alltså jobb med ljus och lykta för närvarande. Han berättar bland annat att han valde att sluta på: ”one of Sweden´s largest advertising agencies” förra sommaren - det är Valentin & Byhr han syftar på.
Johan Nerman beskriver att han ville göra något annat ett tag, men han var tydlig med att det inte skulle pågå mer än ett år och känner sig nu färdig med det hela:
”It´s not like I regret it or anything – all the thinking, writing, travelling, tzatziki-eating, reading, cheering, nobb-pwning and plain doing nothing has been worthwhile in many way – but enough is enough.”
Så här sade byråns kreative chef, Andreas Kjellgren, angående den tidigare rekryteringen – man plockade in både Johan Nerman och Albin Larsson:
”Jag är glad att killarna kan återförenas efter att ha vunnit både guldägg och Grand Prix för Goss.”
Johan Nerman avslutar med följande:
”Im Johan Nerman – Copywriter, terrible dancer and more. The counter is ticking. Hope to hear from you.”
Karl-Johan Byttner