Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grand Prix-vinnare skänker allt – om han får jobb

Publicerad: 2 maj 2013, 12:22

7 700 dollar and counting. Så kan man beskriva den prisbelönta och numera arbetslöse copywritern Johan Nermans något annorlunda upplägg för att locka reklambranschen att återigen anställa honom.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrOskar PernefeldtGoss

Resumé har i omgångar berättat om annorlunda sätt att skapa  uppmärksamhet kring sig som person eller olika projekt i syfte att  exempelvis ta sig in på Beckmans eller få in en fot i reklambranschen.  

Oskar Pernefeldt skapade exempelvis låtsaslandet Arimus för att ta sig  in på Beckmans, medan Kalle Lehmann rappade sin cv och fick sitt  drömjobb.

Den före detta copywritern Johan Nerman är nu ytterligare en i raden som har kommit på ett nytt tillvägagångssätt.

Hans projekt är rubricerat My Savings for a Job. Johan Nerman har  upprättat en fond på 7 700 dollar, vilket ska täcka ytterligare 100  dagars arbetslöshet.

Han kan dock tänka sig att skänka pengarna så  fort han får ett jobb - summan har börjat ticka ned och är i skrivande  stund nere i 7455,79 dollar.

Så här skriver han:
”I have some  money saved up. I don´t have a job at an awesome advertising agency  anywhere in the world. Want me to help reverse those two statements and  contribute to something good in the process? 7700 Good Reasons to Hire  Me”

John Nerman räknar med att skänka det som återstår så fort han har fått ett nytt jobb.
–  Therefore, on my first day of work, I´ll freeze the counter and donate  every remaining cent to Amnesty, Greenpeace, Save the Mimes or whatever  charitable purpose my new employer perfers.”, skriver han.

Johan  Nerman lämnade reklambranschen för att göra något annat under ett år,  men det dröjde inte mer än åtta månader innan han insåg vad han passar  bäst att göra.  

Det vill säga att skapa framgångsrika kampanjer för  reklambyråer – Johan Nerman har bland annat vunnit både Guldägg och  Grand Prix för Goss.

Men det var då det.

Johan Nerman söker alltså jobb med ljus och lykta för närvarande. Han  berättar bland annat att han valde att sluta på: ”one of Sweden´s  largest advertising agencies” förra sommaren - det är Valentin &  Byhr han syftar på.

Johan Nerman beskriver att han ville göra något  annat ett tag, men han var tydlig med att det inte skulle pågå mer än  ett år och känner sig nu färdig med det hela:
”It´s not like I regret  it or anything – all the thinking, writing, travelling,  tzatziki-eating, reading, cheering, nobb-pwning and plain doing nothing  has been worthwhile in many way – but enough is enough.”

Så här sade  byråns kreative chef, Andreas Kjellgren, angående den tidigare  rekryteringen – man plockade in både Johan Nerman och Albin Larsson:
”Jag  är glad att killarna kan återförenas efter att ha vunnit både guldägg  och Grand Prix för Goss.”

Johan Nerman avslutar med följande:
”Im Johan Nerman – Copywriter, terrible dancer and more. The counter is ticking. Hope to hear from you.”

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.