Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Granskning av åtta e-handlare: så mycket höjde de priserna under Black Friday

Granskning av åtta e-handlare: så mycket höjde de priserna under Black Friday

Rea eller bluff? Black Friday är e-handlarnas julafton. Men det är inte alltid som konsumenterna kan lita på rabatterna, visar det sig. Vi jämförde priserna i dag med motsvarande förra veckan hos åtta näthandlare. Bland annat har Elgiganten höjt priset på en ”reavara” med 40 procent.

Publicerad: 27 November 2020, 14:17

Ämnen i artikeln:

Black FridayCDONElgigantenDustinClas OhlsonMedia MarktNetonnetAmazon

Frågan om hur prissänkningarna egentligen går till inför Black Friday växer sig allt större.

Foto: Getty Images

Readagen Black Friday har sitt ursprung i USA men har under senare år fått ett starkt fäste även i den svenska handeln. När coronapandemin i år sätter stopp för en stor del av handeln i fysiska butiker vänder sig allt fler online för att klicka hem varor till generösa rabattpriser. 

Men allteftersom Black Friday-hysterin växt på svensk mark har en debatt satt fart om hur prissänkningarna egentligen går till och hur mycket konsumenterna faktiskt kan lita på de rabatter som så frikostigt marknadsförs. Prisjämförelsesajten Pricerunner har inför årets Black Friday tagit fram siffror som visar att var fjärde produkt smyghöjs under hösten, så att handlarna sedan kunnat sänka priset när readagen infaller. 

Vi ville med det som bakgrund testa hur priserna förändrats. För att göra det valde vi ut åtta näthandlare inom elektronik, den typen av produkter som brukar reas ut friskt under Black Friday, och registrerade 40 produkter för varje butik för åtta dagar sedan. Vi valde ut de tio översta produkterna inom kategorierna datorer, mobiltelefoner, ljud och tv och jämförde sedan priserna på samma produkter i dag under Black Friday. Resultatet ser ut så här:

Totalt hos samtliga e-handlare vi tittat på har vi hittat åtta produkter som höjts mer än 20 procent. Tre av dem har höjts mer än 40 procent. En av dem finns hos Elgiganten. 

”Black Friday” märker Elgiganten sin Asus Laptop 12, rekommenderar varan i flödet och visar upp priset: 3 990 kronor. Den som nöjer sig med 64 gigabytes hårddisk kommer undan med priset 3 795 – ett pris som enligt Elgiganten är nedsatt med 1 105 kronor. 

Förra veckan kostade dock exakt samma dator 2 690 kronor – även då uppgavs priset vara nedsatt med 1 105 kronor. Den som köper datorn i dag, på Black Friday, får i själva verket betala 41 procent mer än vad de skulle ha fått förra veckan. Se i skärmdumpar nedan.

Bild 1/1  

Bild 1/1  

Förutom just den här datorn har Elgiganten passat på att höja två tv-apparater och en dator till – höjningar som motsvarar mellan 20 till 30 procent av varornas pris i förra veckan. Dessa är dock inte märkta med ”Black Friday”.

Elgigantens kommunikationschef Li Persson svarar att Elgiganten har någon form av kampanj varje vecka, och att en av de tv-apparater som prishöjts var med i förra veckans kampanj. 

– Nu är den tillbaka på ordinariepris som är 5990 kronor. 

I fallet med datorn tror konsumenten att priset är sänkt med 1105 kronor, trots att ni höjt priset med exakt den summan sedan förra veckan och dessutom annonserar den som en Black Friday-vara. Hur ser ni på detta?
– Datorn ni refererar till var på kampanj förra veckan. När priset sedan återgick till ordinariepris råkade sparapriset ligga kvar, detta var ett misstag från vår sida som nu är korrigerat. Datorn är dock inte med i vår Black Friday kampanj och förekommer därför inte på kampanjsidan och har inte heller någon Black Friday-branding. När datorn var på kampanj stod det tydligt ”Veckoerbjudande gäller t.o.m 22/11”.

Hur ska konsumenten kunna fatta ett välgrundat köpbeslut utifrån dessa fall ovan tycker ni?
– Produkterna du refererar till är inte med i vår Black Friday kampanj. Att tv:n hade kampanjpris förra veckan och nu återgått till ordinariepris hör till det normala. När det kommer till datorn missade vi att ta bort spara priset efter förra veckas kampanj, vilket så klart är olyckligt men nu korrigerat. Vårt primära fokus är att det ska vara tydligt och enkelt för våra besökare och kunder att uppfatta och förstå vårt erbjudande.

Hos e-handelaren Cdon kan man under Black Friday till exempel klicka hem en HP EliteBook 840 G6 i5 16GB med en generös rabatt på hela 53 procent. Ovanför rabatten ligger den svarta Black Friday-märkningen, som signalerar till konsumenten att det här är en exklusiv rabatt som endast gäller under den här rea-dagen. För rabatten lutar sig Cdon mot ett ”rekommenderat pris” på 21243 kronor, vilket gör att Black Friday-priset landar på klippet 9994 kronor. 

Saken är bara den att det här priset gällde på sajten redan för en vecka sedan. Cdon har således märkt upp produkten med Black Friday-rea, trots att rabatten legat på samma nivå i minst en veckas tid. 

Bild 1/1  

En liknande prisjustering har använts för ytterligare nio produkter av de 40 som vi har kartlagt på Cdon:s sajt. Det gäller bland annat vattentäta Bluetooth-hörlurar (se skärmdump ovan), som är märkta med en Black Friday-rabatt på 69 procent. Med det rekommenderade priset på 1299 kronor, som är överstruket i skärmdumpen ovan, gör det att rea-priset landar på 399 kronor. Priset för en vecka sedan var dock redan sänkt till 699 kronor. 

När 10 av 40 kartlagda produkter har prisjusterats på det här viset blir frågan hur många produkter på det stora hela som Cdon märkt med Black Friday-rea, trots att rean varit densamma, eller att priset redan varit lägre än ordinarie pris, i minst en vecka? 

När vi hör av oss till Cdon och får vi det här svaret, med Cdons CCO David Olhed som avsändare: 

”Vi har i år ett enormt antal Black Friday-erbjudanden och med detta kommer även ett stort ansvar. Då vi är en marknadsplats med 8 miljoner produkter så jobbar vi extra mycket med transparens mot både handlare och kunder. Vi strävar efter att konsumenterna får rätt och riktig köpinformation och vi har valt kampanjprodukter med kunderna i åtanke. Att ha nära dialog med våra handlare om att alla kampanjprodukter måste ha ett unikt sänkt pris under kampanjen har varit i fokus. Våra riktlinjer är att handlarnas ordinarie priser måste ha fastställts under en fyra veckors tidsperiod samt att dessa bör uppvisas under kampanjens gång så att konsumenterna tydligt kan se skillnaden. Våra 1300 handlare laddar upp sina produkter samt sätter priserna. De vill göra rätt för sig och när vi eller kunder hittar fel så är de bra på att reagera och justera. Skulle så inte ske så kan de bli avstängda”.

Hos Dustin har inget pris till synes höjts. Vad som däremot väcker frågor är att när vi i förra veckan registrerade priser hos Dustin var det redan många som var nedsatta från ett pris som uppgavs vara det ordinarie. Samma produkter har blivit ytterligare nedsatta, men det ordinarie priset som uppges i dag vara ett annat.

Exempel:

■ Samsung Galaxy S20 4G såldes i förra veckan för 8990 kronor, nedsatt från ordinarie pris på 9990.
■ Samma telefon säljs i dag för 5990, men nu uppges det ordinarie priset vara 8990 kronor.
■ iPhone XR såldes i förra veckan för 6990, nedsatt från ordinarie pris på 7490.
■ Samma telefon säljs i dag för 5990, men nu uppges ordinarie pris vara 6990.

Rabatten har alltså skett i två steg. Detta hade kanske inte fått en att höja överdrivet mycket på ögonbrynen, rabatten ser ju mindre ut än om man behållit ordinarie pris från förra veckan, men det som väcker frågor är att andra produkter har samma ordinarie pris denna vecka som förra.

Exempel:

■ Jabra Elite Sport hörlurar såldes för 1290 kronor i förra veckan, nedsatt från ordinarie pris på 2175 kronor.
■ Hörlurarna säljs för samma reapris i dag, nedsatt från samma ordinarie pris.

Frågan som väcks: Var det här högre priset någonsin det ordinarie priset? För om så var fallet, skulle man inte ha velat utgå ifrån det i sin Black Friday-rea? 

– Fem av produkterna (som vi anmärkt på, reds. anm.) var del av en kampanj redan före Black Friday och då har vi valt att sätta det tidigare kampanjpriset som ordinariepris i stället för det äldre och högre ordinariepriset. På så sätt ser det visserligen ut som att prisminskningen är lägre än vad den är om man jämför två veckor bakåt i tiden men vi tycker att det skulle vara missvisande att sätta det högre ordinariepriset, svarar Karin Tränk, press- och pr-chef på Dustin. 

Dustin har alltså – till skillnad från Cdon – valt att utgå ifrån det redan sänka priset i sin Black Friday-rea. 

Hur ska konsumenten kunna fatta ett välgrundat köpbeslut utifrån dessa fall tycker ni?
– Vi vill vara transparenta och även om det för kunden kan upplevas som att de gör en mindre vinst än om vi hade angett det tidigare högre ordinariepriset som vi haft före förra veckans kampanj så tycker vi att det här är ärligast, det vill säga vi sätter det tidigare lägre kampanjpriset som nytt ordinariepris.

 

Amanda Törner

Yasmine Winberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.