Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 juni 2013, 21:20
Tomas Lestrup
Bsmarts vd Tomas Lestrup åker till Cannes med förhoppningar om ett lejon av högsta valör i kategorin innovation. Bsmart kopplades tidigt in i ”Natalia Project” för att visualisera RBK:s idé och har jobbat pro bono för 420 000 kronor.
Natalia Project har uppmärksammats i BBC, Huffington Post och Al Jazeera och hyllats av toppolitiker. Sedan lanseringen i april har innovationen gått från 2000 till över 41 miljoner träffar på Google. Nu är RBK:s människorättslarm för Civil Rights Defenders nominerade till guldlejon i Cannes Lions. Bsmart kopplades in för filmproduktion på idéstadiet.
– Vi blev uppringda av RBK och kom in tidigt i projektet. Den ursprungliga briefen såg helt annorlunda ut. Vi har verklighet fått använda vår kreativa förmåga fullt ut. Det är väldigt kul att vara en del någonting så behjärtansvärt som Natalia Project – och lyckas, säger Thomas Lestrup, vd på Bsmart till Resumé.
Det har varit ett tidskrävande projekt och dessutom pro bono. Varför valde ni att gå in som partner?
– Vi såg hur de hade en tydlig idé om en produkt som går att marknadsföra och såg möjligheten att kunna utveckla idéer som kreativ partner. Men till framförallt handlar det om att vi ville vara med och göra skillnad.
Arbetet påbörjades i början av mars med "Defenders Day" den fjärde april som slutmål. Bsmarts arbete har än så länge bara fått cred internt.
– I den närmaste omvärlden har vårt arbete blivit väldigt hyllat. Jag tror att vårt uppsåt och syfte med den här innovationen kommer att göra att Natalia Project får ännu mer internationell spridning över tid. Jag tror att Natalia Project har en bra chans i Cannes. Precis som vi känner på Bsmart är det här en kontrast till den kommersiella verklighet vi jobbar i.
Vad skulle en Cannes-vinst betyda för Bsmart?
– Det återstår att se. Publicitet är alltid härligt, men framförallt har Natalia Project gjort att vi kan bidra till att göra skillnad konkret. Jag kan ge 500 000 kronor till en hjälporganisation utan att veta vart pengarna hamnar. Vi har investerat 420 000 kronor i gratis arbete och vet att det har effekt.
För RBK:s Creative Director Johan Pihl var det naturligt att kontakta Bsmart i samband med Natalia Project.
– Bsmart blev ett självklart val när filmen skulle produceras, deras stora engagemang och professionella inställning blev en förutsättning för hela projektets framgång.
Arbetsgrupp Bsmart
Producent: Tomas Lestrup
Film & stills: Hans Carlén & Petter Brandt
Assistent: Anna Wallin
Animering, grafik & redigering: Robert Fransson