Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Gratisjobb för 420 000 kronor kan ge guldlejon

Publicerad: 13 juni 2013, 21:20

Tomas Lestrup

Bsmarts vd Tomas Lestrup åker till Cannes med förhoppningar om ett lejon av högsta valör i kategorin innovation. Bsmart kopplades tidigt in i ”Natalia Project” för att visualisera RBK:s idé och har jobbat pro bono för 420 000 kronor.


Ämnen i artikeln:

Natalia ProjectCivil Rights DefendersCannes LionsBsmartRBK

Natalia Project har uppmärksammats i BBC, Huffington  Post och Al Jazeera och hyllats av toppolitiker. Sedan lanseringen i  april har innovationen gått från 2000 till över 41 miljoner träffar  på Google. Nu är RBK:s människorättslarm för Civil Rights Defenders  nominerade till guldlejon i Cannes Lions. Bsmart kopplades in för filmproduktion  på idéstadiet.

– Vi blev uppringda av RBK och kom in tidigt i  projektet. Den ursprungliga briefen såg helt annorlunda ut. Vi har  verklighet fått använda vår kreativa förmåga fullt ut. Det är  väldigt kul att vara en del någonting så behjärtansvärt som Natalia  Project – och lyckas, säger Thomas Lestrup, vd på Bsmart till Resumé.

Det har varit ett tidskrävande projekt och dessutom  pro bono. Varför valde ni att gå in som partner?
– Vi såg hur de hade en tydlig idé om en produkt  som går att marknadsföra och såg möjligheten att kunna utveckla  idéer som kreativ partner. Men till framförallt handlar det om att  vi ville vara med och göra skillnad.

Arbetet påbörjades i början av  mars med "Defenders Day" den fjärde april som slutmål. Bsmarts  arbete har än så länge bara fått cred internt.

– I den närmaste omvärlden har  vårt arbete blivit väldigt hyllat. Jag tror att vårt uppsåt och  syfte med den här innovationen kommer att göra att Natalia Project  får ännu mer internationell spridning över tid. Jag tror att Natalia  Project har en bra chans i Cannes. Precis som vi känner på Bsmart  är det här en kontrast till den kommersiella verklighet vi jobbar  i.

Vad skulle en Cannes-vinst betyda  för Bsmart?
– Det återstår att se. Publicitet  är alltid härligt, men framförallt har Natalia Project gjort att  vi kan bidra till att göra skillnad konkret. Jag kan ge 500 000 kronor  till en hjälporganisation utan att veta vart pengarna hamnar. Vi har  investerat 420 000 kronor i gratis arbete och vet att det har effekt.

För RBK:s Creative Director Johan Pihl var det naturligt att kontakta  Bsmart i samband med Natalia Project.

– Bsmart blev ett självklart val när filmen skulle produceras,  deras stora engagemang och professionella inställning blev en förutsättning  för hela projektets framgång.

Arbetsgrupp Bsmart

Producent: Tomas Lestrup
Film & stills: Hans Carlén & Petter Brandt
Assistent: Anna Wallin
Animering, grafik & redigering: Robert Fransson

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News