Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gratisträsket: Praktikfällor, stillastående arvoden och pitchregler ur spel

Publicerad: 3 November 2020, 10:50

Under pandemins 2020 har Resumé kartlagt en av branschens baksidor – gratiskulturen – med obetalda praktikanter, hundratals timmar av gratisarbete i pitcher och byråer som tappat makten. Här sammanfattar vi de viktigaste avslöjandena i artikelserien Gratisträsket.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerCoronavirusetGratisträsketPitch

I maj började Resumé och reportern Julia V. Caesar att granska gratisarbetet i kommunikationsbranschen. En verklighet som på flera olika håll har blivit mer relevant i takt med att byråer, kommunikationsköpare och individer har blivit mer pressade av hur det rådande nuläget har slagit mot försäljningen.

#Gratisträsket tog avstamp i att Resumé kort efter coronautbrottet nåddes av information om att den kultur av oavlönade praktikplatser som sedan tidigare har funnits på vissa byråer nådde nya nivåer och blev alltmer systematisk. Parallellt kom vittnesmål från anställda som arbetade 100 procent, och i vissa fall även övertid på sina byråer – trots att de är permitterade.

Två fenomen där individen drabbas på grund av att någon inte betalar tillräckligt högre upp i systemet. Ett slags oskrivet kontrakt mellan uppdragsgivare och utförare om obetalda pitcher och övertid som inte rapporteras samt debiteras. Addera stillastående byråintäkter och en coronakris så blandas en cocktail av underskott som sipprar ned genomnäringskedjan. Till slut blir det människorna längst ned som får betala, de som desperat vill få in en fot i branschen och de som anser att obetald övertid krävs för att ha kvar jobbet. För någon måste ju betala.

Nyutexamninerade Sara söker alla jobb i branschen som hon ser, men erbjuds bara gratisjobb. För Resumé berättar hon om sin situation i ett av artikelseriens första reportage, med vittnesmål som rymmer flera symtom på branschens problem med gratisarbete. Bristen på kollektivavtal, en skev balans mellan efterfrågan på jobb och tillgången på talang samt tandlösa rekommendationer som det inte finns någon större anledning för byråerna att följa.

– Alla byråer säger att de gärna ser att en praktik övergår till anställning, men att det skulle se fel ut att anställa en junior eftersom de har varslat personal. Då blir det tydligt att jag ska ersätta någons kompetens genom gratis arbete, säger hon i intervjun.

Ett annat exempel på hur pandemin har förstärkt avarterna på arbetsmarknaden och synliggjort hur gratisarbete blivit en metod för pressade byråer är Carl. Han arbetade som kundansvarig för en fullservicebyrå men blev av med jobbet till följd av coronapandemin. Sedan dess har han sökt 200 jobb. Trots att han hade en fot inne på arbetsmarknaden blir han bara erbjuden praktikplats.

– Jag försöker hela tiden tänka att jag är tacksam, men det känns också sjukt surt. Att det faktum att jag är gratis är den största USP:en jag har, att det är mitt ess i rockärmen. 

Inom #Gratisträsket är eventuellt fusk med permitteringsstödet det mest förekommande upplevda missförhållandet bland alla de tips som Resumé har tagit del av sedan coronautbrottet i mars. Guldäggetbelönade byråer, nätverksägda byåer, men också betydligt mindre spelare:

– Min arbetsgivare har sedan coronakrisens start i mars uppmanat sina anställda att jobba hemifrån 100 procent, trots permitteringsstöd från staten. De har hotat sina anställda med uppsägning om de inte presterar på topp, vittnade en anonym person om i juli.

När väl frågan om gratisarbete kommer på tal hänvisar inte sällan byrå-vd:ar Resumé pratar med till att arvodena har stått stilla under en längre tid. Och söker man svar i byråernas årsredovisningar ser deras klagan ut att ligga nära sanningen.

Resumés genomgång av 50 svenska byråer i olika storlek visar att den genomsnittliga byråintäkten per anställd har växt med 7,5 procent. Men det är också en utvecklingskurva som äts upp av inflationen, som har ökat med 11,5 procent under motsvarande period.

– Vi har samma arvoden i dag som på Göran Perssons tid. Om de ändrats har de sänkts, säger en anonym reklambyrå-vd till Resumé. 

Hur och i vilken utsträckning pitcher ska vara arvoderas är en fråga som har kommit och gått i decennier.  Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer rekommenderar att arvodet grundar sig på ett marknadsmässigt värde på det antal timmar som man förväntar sig att varje byrå lägger ner. Men enligt Resumés enkätsvar från 53 byrå-vd:ar efterlevs inte pitchrekommendationerna. Faktum är att inte en enda byrå har svarat att det är standard för dem att pitchrekommendationerna följs. Enbart 5 procent av svarar att de får betalt enligt rekommendationerna ibland. Många av de svarande byråerna ligger i ett intervall mellan fem och tio pitcher per år, och de lägger ner upp till 100 timmars arbete per pitch.

Ett räkneexempel: En byrå svarar att de vanligtvis lägger mellan 500 till 1000 timmar per pitch, och får en symbolisk ersättning på 50 000 till 100 000 kronor. Enligt detta exempel får alltså byrån, innan skatt, ut en hundralapp per arbetad timme – för hela gruppen som arbetat med pitchen.

För många byråer kan en andel kunder bland myndigheter, regioner, kommunala bolag eller institutioner vara ett sätt att skapa ett säkrare kassaflöde för några år framåt i relation till de kommersiella uppdragen som rymmer en större osäkerhet. Men att delta i offentliga upphandlingar kan också ha sitt pris. Inte sällan ingår gratisarbete till ett värde av hundratusentals kronor i kraven.

– Ingen skulle tillåta att en kund inom det privata näringslivet agerar på det här sättet, varför skulle det vara annorlunda inom det offentliga?, sade Johanna Bergbom, byråchef på Outhousebyrån som deltog i Region Gotlands upphandling som kunde inbringa 7,5 miljoner kronor per år för den vinnande strategiska byrån och 15 miljoner för den kreativa. 

I slutrundan skulle de inblandade byråerna arbeta på ett fiktivt case trots att detta inte är tillåtet enligt Komm och Sveriges Annonsörers pitchrekommendationer. Som offentlig verksamhet är dock regionerna undantagna från rekommendationerna och lyder i stället under lagen om offentlig upphandling.

De senaste åren har flera andra regioner genomfört upphandlingar där fiktiva uppdrag har varit en del, däribland de landets största Region Skåne, Region Västra Götaland och Region Stockholm.

– Jag tycker att de har ansvar för att se hur en bransch fungerar, risken är att de förstör det ekosystem som byråerna verkar i, sade Komms vd Linda Nilsson när hon tog del av regionens upplägg som berättar att Komm sedan årsskiftet har låtit en affärsgupp titta på frågan om offentliga upphandlingar. Ett första steg är att förbättra dialogen med Sveriges kommuner och regioner, SKR, som historiskt sett har varit dålig. 

 

Gratisträsket

Den här artikeln är en del av Resumés artikelserie Gratisträsket, där vi granskar gratisarbetet i branschen – oavsett om det drabbar byråer, kunder eller enskilda personer.

Har du själv varit med om, eller hört om, något du tycker att vi ska titta närmare på?

Mejla i så fall våra reportrar:

thomas.nilsson@resume.se

julia.v.caesar@resume.se

andreas.thorell@resume.se

Eller tipsa oss anonymt här

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.