Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grattis branschen! Här är en sammanställning av vårens bästa artiklar på Resumé

Grattis branschen! Här är en sammanställning av vårens bästa artiklar på Resumé

PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.

Publicerad: 15 april 2022, 05:30

Ämnen i artikeln:

Lili AssefaAssefa KommunikationGlossyboxAnna NyströmInfluencerInfluencer marketingClara UddmanPolisenVarumärkenUkrainakrigetGuldägget 2022GuldäggetDavid BorgForsman & BodenforsTikTokLobbyingOrvesto

Orvestos mardrömsenkät, lobbypersonerna med bakgrund inom politiken, debaclet kring idén bakom Sea Level Re-Boot, Anna Nyströms obefintliga annonsörer och Louis Vuittons kritiserade kampanj. Det är ämnena för några av årets hittills bästa artiklar på Resumé.

Innehåll

 

Så bluffar skönhetsboxarna unga kvinnor med uppblåsta priser

Okända varumärken till skyhöga priser. Värdet på skönhetsboxar som Glossybox slår i taket, men produkterna kan vara rent bedrägeri. Resumé går till botten med vad det är man egentligen överraskas med i brevlådan varje månad. Frågan är: Luras kunderna att tro att de får exklusiva produkter? ✔️ Dermatologen: ”Du hittar bättre produkter för 100 kronor på Apoteket” ✔️ Entreprenören som handlar i bulk från Alibaba ✔️ Massanmälningar till Konsumentverket.

Granskning: Bluffen – så luras unga tjejer av skönhetsboxarna
Bolagen försvarar uppblåsta priserna: ”Vi har revolutionerande formulas”
Starka reaktioner på Resumés granskning: ”Ska säga upp min prenumeration”
Therése Lindgren och Margareta Grääs om Glossybox: ”Inga fler samarbeten”

Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer

8,1 miljoner konton följer Anna Nyström på Instagram. På papperet är hon en influencer som borde vara en drömsamarbetspartner för annonsörer. Men som reklamkanal gapar det tomt. Dessutom har hon tappat en halv miljon följare de senaste 1,5 åren. Vi går till botten med varför.

Gåtan Anna Nyström – därför har Sveriges största kvinnliga influencer (nästan) inga samarbeten

Assefa Kommunikation tampas med arbetsmiljöproblem

Hon beskrivs ofta som en pr-drottning och stjärnentreprenör. Lili Assefas pr-byrå jobbar med Melodifestivalen, Elle-galan och stjärnor som Camilla Läckberg och Jason Diakité. Innanför väggarna på bolaget beskriver tidigare anställda en tillvaro som är allt annat än glamourös.
– Jag ifrågasatte mig själv konstant och grät på kvällarna, säger en person som tidigare jobbat på byrån.

Härskartekniker, mobbning och lögner för kunderna – vittnesmål om en osund kultur på Assefas pr-byrå

Clara Uddman vill skaka om byråbranschen

Foto: Rebecka Rynefelt.

En amerikansk 90-talsrappare som ansiktet utåt för Klarna – det är en av flera galna idéer signerade Clara Uddman. I Resumés helgintervju berättar kreatören och byrågrundaren om ✔️ sin kreativa prestationsångest ✔️ ledarskap ✔️ varför inget motiverar henne mindre än reklam ✔️ att locka talanger ✔️ vad hon vill med byrån Save our souls och ✔️ inspirationskällor.

Hjärnan bakom Smoooth Dogg blickar framåt – så vill Clara Uddman skaka om byråbranschen

Efter pandemin – nu våras det för landsorten

Foto: Joel Nilsson.

Det är utanför de svenska storstäderna som det händer just nu. Men vad händer med byråerna på landsorten? Ganska mycket, visar det sig. ✔️ Vinstmaskinen Trampolin PR:s framgångsrecept. ✔️ Vinters ”positiva utanförskap” utanför reklambubblan i Stockholm. ✔️ Mustasch om varför idéerna på en landsortsbyrå är mer relevanta. ✔️ Markus om varför det är en fråga om inställning att vinna priser. ✔️ Knak om större kunders skepticism till att anlita en byrå på Gotland.

Det våras för landsorten – så lyckas byråerna utanför storstäderna med vinstmarginal på över 20 procent år efter år
Yasmine Winberg: Vad landsortsbyrån kan lära av 16-åriga Stephanee med Gucciväska

Så vaktar polisen sitt varumärke

Tilltalande bilder, missvisande statistik och rutinartade sekretesstämplingar. Så beskriver forskare och experter polisens kommunikation – och vittnar om risker med en form av varumärkesbyggande som är direkt systemhotande. ✔️ Ex-polisen: ”Finns aldrig någon form av självkritik” ✔️ Professorn: ”Ett hot mot demokratin” ✔️ Presschefen: ”Jag håller inte med om det” ✔️ Vittnesmålet inifrån: ”Varumärket blir viktigare än saklighet och objektivitet”

Granskning: Siffertrix, skönmålning och sekretess som strategi – så vaktar Polisen sitt varumärke

Kriget i Ukraina

Rysslands invasion av Ukraina i början på året chockade världen. Det har naturligtvis också gett ringar på vattnet även inom den bransch som Resumé bevakar. Som första medie kunde Resumé berätta om hur följarna rasar över modehuset Louis Vuittons vårkampanj med Alicia Vikander. Orsaken: Varumärket lanserar ett armband med Z – samma symbol som används för att stödja Vladimir Putin.

Dessutom var vi först med att berätta om hur Arket i smyg planerade att öppna en butik i Moskva. För att inte väcka uppmärksamhet ställde de in all marknadsföring och pr kring butiksöppningen. Personal fick heller inte svara på frågor. I övrigt tänkte man gå vidare med öppningen som planerat. Efter Resumés avslöjande backade Arket.

Interna mejlet visar: Så försöker Arket tysta ned butiksöppningen i Moskva
Experterna om kritikstormen mot Louis Vuitton: ”Tystnaden har lett till att de helt har tappat kontrollen”

Debaclet kring Guldägget – årets omgång präglas av flera plagiatanklagelser

Guldägget har inte gått av stapeln ännu, men präglas ändå av flera anklagelser om plagiat. Det började med att juryn hade belönat 7-Eleven-kampanjen ”A slow ad for fast people” med minst ett silverägg. Två veckor senare diskvalificerades kampanjen efter ett krismöte mellan Komms vd Linda Nilsson och guldäggsordföranden Sophia Lindholm.

Debatten tog ny fart efter att David Borg, grundare av Borg Owilli, gick ut och proklamerade att det minsann var Borg Owilli och inte Forsman & Bodenfors som kommit med idén till den mest nominerade kampanjen, ”Sea Level Re-Boot”. Han krävde inledningsvis att stå med på kreddlistan för guldäggsfavoriten från Tretorn. I dag har byrågrundaren dock släppt kravet.

Idébråk om guldäggsfavoriten – Borg & Owilli ville få kredd jämte F&B: ”En allvarlig anklagelse”
Åkestam Holsts bidrag diskas från Guldägget – två veckor efter juryns bedömning
Flera plagiatdiskussioner i Guldägget – juryordföranden förnekar diskningar: ”Tar unicitet på stort allvar”

Avhoppen från Forsman & Bodenfors

Under radarn har flera toppnamn lämnat Forsman & Bodenfors den senaste tiden. I en period av omorganisationer med flera byten på ledande positioner fortsätter byrån att tappa erfarenhet, både i Sverige och internationellt. Resumé har listat avhopparna.

En av de som lämnat byrån under 2022 är Björn Engström, en av de som jobbat med den legendariska reklamfilmen Epic Split för Volvo Trucks. Efter 33 år på byrån valde han att i stället ta klivet in i startup-världen. För Resumé berättade han bland annat om: ✔️ De avgörande komponenterna för organisk spridning. ✔️ ”Journalistmetoden” och vad den betyder för kampanjmakande. ✔️ Varför byråerna måste ta talangflykten på allvar. ✔️ Hur byråerna behöver anpassa sig för att vara relevanta för startup-bolag. ✔️ Spelet bakom Jean-Claude van Damme-reklamen. ✔️ Arbetssättet som gjorde Forsman & Bodenfors så framgångsrika.

Personalflykten från Forsman & Bodenfors – minst 44 medarbetare har lämnat senaste året
Forsman & Bodenfors om avhoppen: ”Alla människor kommer inte vara bekväma med förändringar”
”Jag skulle inte rekommendera svenska byråer till startups” – därför oroar sig Björn Engström för reklambranschen

Här är den fjärde statsmakten – Resumé och Dagens Samhälle listar 480 personer som jobbar i gränslandet mellan lobbying och politik

De hoppas på valvinst och fortsatt eller nytt jobb. Går det inte vägen har politiker och deras rådgivare en växande reservarbetsmarknad. I stället för att fatta besluten kan de ägna sig åt att påverka dem. En stor granskning av Resumé och Dagens Samhälle visar: ✔️ Så hoppar politiker och pr-konsulter mellan branscherna. ✔️ Den fjärde statsmakten växer snabbt som politikens reservarbetsmarknad. ✔️ Lämmeltåg när landet byter styre: ”Vi är många som nu står till pr-marknadens förfogande”.

Stor lista: 258 politiker som jobbar som lobbyister i Sveriges näringsliv
Granskning: Så hoppar Sveriges politiker över till påtryckarbranschen
Här är den politiska hemvisten för 222 pr-konsulter på byråerna
Från pr-varuhus till specialiserade pa-butiker – så har byråernas affärer gått skilda vägar

Grattis alla kommunikatörer! Vi har undersökt hur man får spridning på Tiktok

Prestationsångest, virala raketer och polariserade kommentarsfält. Vår fyra månader långa resa för att bli Sveriges nästa Tiktokstjärna har sannerligen varit en berg- och dalbana. Vi har använt kändistricket, hemliga låtknepet, varit på hashtagg-jakt – och fått till ett och annat superklipp med hjälp av råden från landets ledande Tiktokexperter. Nej, Resumé blev inte nya Zlatan, men på vägen har vi samlat på oss elva gyllene regler för alla företag som vill lyckas på kidsens plattform.

Guide: Hur tjänar man pengar på Tiktok? Vi har svaret
Nyckeln till Tiktok-språket: Här är hela ordlistan
Så jobbar varumärken fram succéer på Tiktok: ”Folk hatar reklam”
Historien om hur musikindustrin ”upptäcker” stjärnor via Tiktok lär oss något om plattformens målgrupp

Kundernas skräck: Så mycket har arbetsgruppen svällt på tio år

Behövs det 39 personer i en och samma arbetsgrupp? Arbetsgrupperna blir bara större och större, det visar Resumés genomgång av 380 kampanjer 2011-2022. ✔️  Siffrorna år för år. ✔️  Förklaringen ✔️  Pressen från kunderna: ”Har blivit lite av en sjuka”. ✔️  Forskning visar svagheter och styrkor med stora team.

Kartläggning: Så mycket har arbetsgruppen svällt på tio år – här är byråerna som driver på utvecklingen
Lista: Här är Sveriges största arbetsgrupper

Vi undersöker buzz-orden: här är vad krypto och metaverse har för betydelse för marknadsförare

Varför ska en marknadsförare bry sig om bitcoin, NFT:er, blockedjor och DAO:er? Och hur hänger allting ihop? Här är guiden för den vilsne i den nya kryptovärlden. ✔️ ”Kan bli svårt för dem som inte har spelat Counter strike som barn”. ✔️ Allt du behöver veta om krypto genom tiderna. ✔️ Så kan marknadsföraren ha hjälp av krypto-kunskapen.

Metaverse tros bli lika stort som sociala medier. Som marknadsförare är det viktigt att inte hamna på efterkälken. ✔️ Experterna: Därför pratar vi om metaverse nu ✔️ Här är användningsområdena ✔️ Det talar emot hajpen. 

Stor guide: Så avkrypterar du 2022
Så fungerar metaverse – och därför ska du som marknadsförare bry dig

Berättade om graviditet – sen fick kvinnan sparken

Kvinnan valde att tiga om sin graviditet under anställningsintervjun – i frustration över att motsatsen inte gav henne något jobb. När hon väl berättade om graviditeten fick hon sparken. Vd:n hävdar dock att avskedet beror på att pr-byrån hamnat i ekonomiskt trångmål på grund av coronapandemin.

Berättade om graviditet – fyra dagar senare fick nyanställda kvinnan sparken från PR-byrån

Vi testade Orvestos mardrömsenkät – vad är det för underslag som marknadsförare styr sina investeringar efter?

”Känslomässigt utmattad, smått traumatiserad och fullständigt avtrubbad.” Resumés reporter Joakim Wedholm gjorde Orvesto Konsuments jätteundersökning, ”Sverige nu” – och möttes av 2 783* påståenden och frågor att ta ställning till – i samma enkät. Omfattningen på Orvesto Konsument väcker kritik bland forskare i statistik och en del marknadschefer. Andra menar att det är ett bra verktyg.
– Jag är mycket tveksam till undersökningens kvalitet, säger Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet.

Branschens kritik mot mardrömsenkäten: ”Man vill få slut på eländet”
Så blev jag en ”straightliner” – Resumé testade Orvesto Konsuments 2 783 frågor långa enkät
Sifo: ”Finns kontroller för att det ska vara riktiga och användbara svar”

Redaktionen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.