Reklam
Grattis branschen! Här är en sammanställning av vårens bästa artiklar på Resumé
Grattis branschen! Här är en sammanställning av vårens bästa artiklar på Resumé
PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.
Publicerad: 15 april 2022, 05:30
Orvestos mardrömsenkät, lobbypersonerna med bakgrund inom politiken, debaclet kring idén bakom Sea Level Re-Boot, Anna Nyströms obefintliga annonsörer och Louis Vuittons kritiserade kampanj. Det är ämnena för några av årets hittills bästa artiklar på Resumé.
Innehåll
Så bluffar skönhetsboxarna unga kvinnor med uppblåsta priser
Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer
Assefa Kommunikation tampas med arbetsmiljöproblem
Clara Uddman vill skaka om byråbranschen
Efter pandemin – nu våras det för landsorten
Så vaktar polisen sitt varumärke
Kriget i Ukraina
Debaclet kring Guldägget – årets omgång präglas av flera plagiatanklagelser
Avhoppen från Forsman & Bodenfors
Här är den fjärde statsmakten – Resumé och Dagens Samhälle listar 480 personer som jobbar i gränslandet mellan lobbying och politik
Grattis alla kommunikatörer! Vi har undersökt hur man får spridning på Tiktok
Kundernas skräck: Så mycket har arbetsgruppen svällt på tio år
Vi undersöker buzz-orden: här är vad krypto och metaverse har för betydelse för marknadsförare
Berättade om graviditet – sen fick kvinnan sparken
Vi testade Orvestos mardrömsenkät – vad är det för underslag som marknadsförare styr sina investeringar efter?
Så bluffar skönhetsboxarna unga kvinnor med uppblåsta priser
Okända varumärken till skyhöga priser. Värdet på skönhetsboxar som Glossybox slår i taket, men produkterna kan vara rent bedrägeri. Resumé går till botten med vad det är man egentligen överraskas med i brevlådan varje månad. Frågan är: Luras kunderna att tro att de får exklusiva produkter? ✔️ Dermatologen: ”Du hittar bättre produkter för 100 kronor på Apoteket” ✔️ Entreprenören som handlar i bulk från Alibaba ✔️ Massanmälningar till Konsumentverket.
Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer
8,1 miljoner konton följer Anna Nyström på Instagram. På papperet är hon en influencer som borde vara en drömsamarbetspartner för annonsörer. Men som reklamkanal gapar det tomt. Dessutom har hon tappat en halv miljon följare de senaste 1,5 åren. Vi går till botten med varför.
Assefa Kommunikation tampas med arbetsmiljöproblem
Hon beskrivs ofta som en pr-drottning och stjärnentreprenör. Lili Assefas pr-byrå jobbar med Melodifestivalen, Elle-galan och stjärnor som Camilla Läckberg och Jason Diakité. Innanför väggarna på bolaget beskriver tidigare anställda en tillvaro som är allt annat än glamourös.
– Jag ifrågasatte mig själv konstant och grät på kvällarna, säger en person som tidigare jobbat på byrån.
Clara Uddman vill skaka om byråbranschen
Foto: Rebecka Rynefelt.
En amerikansk 90-talsrappare som ansiktet utåt för Klarna – det är en av flera galna idéer signerade Clara Uddman. I Resumés helgintervju berättar kreatören och byrågrundaren om ✔️ sin kreativa prestationsångest ✔️ ledarskap ✔️ varför inget motiverar henne mindre än reklam ✔️ att locka talanger ✔️ vad hon vill med byrån Save our souls och ✔️ inspirationskällor.
Efter pandemin – nu våras det för landsorten
Foto: Joel Nilsson.
Det är utanför de svenska storstäderna som det händer just nu. Men vad händer med byråerna på landsorten? Ganska mycket, visar det sig. ✔️ Vinstmaskinen Trampolin PR:s framgångsrecept. ✔️ Vinters ”positiva utanförskap” utanför reklambubblan i Stockholm. ✔️ Mustasch om varför idéerna på en landsortsbyrå är mer relevanta. ✔️ Markus om varför det är en fråga om inställning att vinna priser. ✔️ Knak om större kunders skepticism till att anlita en byrå på Gotland.
Så vaktar polisen sitt varumärke
Tilltalande bilder, missvisande statistik och rutinartade sekretesstämplingar. Så beskriver forskare och experter polisens kommunikation – och vittnar om risker med en form av varumärkesbyggande som är direkt systemhotande. ✔️ Ex-polisen: ”Finns aldrig någon form av självkritik” ✔️ Professorn: ”Ett hot mot demokratin” ✔️ Presschefen: ”Jag håller inte med om det” ✔️ Vittnesmålet inifrån: ”Varumärket blir viktigare än saklighet och objektivitet”
Kriget i Ukraina
Rysslands invasion av Ukraina i början på året chockade världen. Det har naturligtvis också gett ringar på vattnet även inom den bransch som Resumé bevakar. Som första medie kunde Resumé berätta om hur följarna rasar över modehuset Louis Vuittons vårkampanj med Alicia Vikander. Orsaken: Varumärket lanserar ett armband med Z – samma symbol som används för att stödja Vladimir Putin.
Dessutom var vi först med att berätta om hur Arket i smyg planerade att öppna en butik i Moskva. För att inte väcka uppmärksamhet ställde de in all marknadsföring och pr kring butiksöppningen. Personal fick heller inte svara på frågor. I övrigt tänkte man gå vidare med öppningen som planerat. Efter Resumés avslöjande backade Arket.
Debaclet kring Guldägget – årets omgång präglas av flera plagiatanklagelser
Guldägget har inte gått av stapeln ännu, men präglas ändå av flera anklagelser om plagiat. Det började med att juryn hade belönat 7-Eleven-kampanjen ”A slow ad for fast people” med minst ett silverägg. Två veckor senare diskvalificerades kampanjen efter ett krismöte mellan Komms vd Linda Nilsson och guldäggsordföranden Sophia Lindholm.
Debatten tog ny fart efter att David Borg, grundare av Borg Owilli, gick ut och proklamerade att det minsann var Borg Owilli och inte Forsman & Bodenfors som kommit med idén till den mest nominerade kampanjen, ”Sea Level Re-Boot”. Han krävde inledningsvis att stå med på kreddlistan för guldäggsfavoriten från Tretorn. I dag har byrågrundaren dock släppt kravet.
Avhoppen från Forsman & Bodenfors
Under radarn har flera toppnamn lämnat Forsman & Bodenfors den senaste tiden. I en period av omorganisationer med flera byten på ledande positioner fortsätter byrån att tappa erfarenhet, både i Sverige och internationellt. Resumé har listat avhopparna.
En av de som lämnat byrån under 2022 är Björn Engström, en av de som jobbat med den legendariska reklamfilmen Epic Split för Volvo Trucks. Efter 33 år på byrån valde han att i stället ta klivet in i startup-världen. För Resumé berättade han bland annat om: ✔️ De avgörande komponenterna för organisk spridning. ✔️ ”Journalistmetoden” och vad den betyder för kampanjmakande. ✔️ Varför byråerna måste ta talangflykten på allvar. ✔️ Hur byråerna behöver anpassa sig för att vara relevanta för startup-bolag. ✔️ Spelet bakom Jean-Claude van Damme-reklamen. ✔️ Arbetssättet som gjorde Forsman & Bodenfors så framgångsrika.
Här är den fjärde statsmakten – Resumé och Dagens Samhälle listar 480 personer som jobbar i gränslandet mellan lobbying och politik
De hoppas på valvinst och fortsatt eller nytt jobb. Går det inte vägen har politiker och deras rådgivare en växande reservarbetsmarknad. I stället för att fatta besluten kan de ägna sig åt att påverka dem. En stor granskning av Resumé och Dagens Samhälle visar: ✔️ Så hoppar politiker och pr-konsulter mellan branscherna. ✔️ Den fjärde statsmakten växer snabbt som politikens reservarbetsmarknad. ✔️ Lämmeltåg när landet byter styre: ”Vi är många som nu står till pr-marknadens förfogande”.
Grattis alla kommunikatörer! Vi har undersökt hur man får spridning på Tiktok
Prestationsångest, virala raketer och polariserade kommentarsfält. Vår fyra månader långa resa för att bli Sveriges nästa Tiktokstjärna har sannerligen varit en berg- och dalbana. Vi har använt kändistricket, hemliga låtknepet, varit på hashtagg-jakt – och fått till ett och annat superklipp med hjälp av råden från landets ledande Tiktokexperter. Nej, Resumé blev inte nya Zlatan, men på vägen har vi samlat på oss elva gyllene regler för alla företag som vill lyckas på kidsens plattform.
Kundernas skräck: Så mycket har arbetsgruppen svällt på tio år
Behövs det 39 personer i en och samma arbetsgrupp? Arbetsgrupperna blir bara större och större, det visar Resumés genomgång av 380 kampanjer 2011-2022. ✔️ Siffrorna år för år. ✔️ Förklaringen ✔️ Pressen från kunderna: ”Har blivit lite av en sjuka”. ✔️ Forskning visar svagheter och styrkor med stora team.
Vi undersöker buzz-orden: här är vad krypto och metaverse har för betydelse för marknadsförare
Varför ska en marknadsförare bry sig om bitcoin, NFT:er, blockedjor och DAO:er? Och hur hänger allting ihop? Här är guiden för den vilsne i den nya kryptovärlden. ✔️ ”Kan bli svårt för dem som inte har spelat Counter strike som barn”. ✔️ Allt du behöver veta om krypto genom tiderna. ✔️ Så kan marknadsföraren ha hjälp av krypto-kunskapen.
Metaverse tros bli lika stort som sociala medier. Som marknadsförare är det viktigt att inte hamna på efterkälken. ✔️ Experterna: Därför pratar vi om metaverse nu ✔️ Här är användningsområdena ✔️ Det talar emot hajpen.
Berättade om graviditet – sen fick kvinnan sparken
Kvinnan valde att tiga om sin graviditet under anställningsintervjun – i frustration över att motsatsen inte gav henne något jobb. När hon väl berättade om graviditeten fick hon sparken. Vd:n hävdar dock att avskedet beror på att pr-byrån hamnat i ekonomiskt trångmål på grund av coronapandemin.
Vi testade Orvestos mardrömsenkät – vad är det för underslag som marknadsförare styr sina investeringar efter?
”Känslomässigt utmattad, smått traumatiserad och fullständigt avtrubbad.” Resumés reporter Joakim Wedholm gjorde Orvesto Konsuments jätteundersökning, ”Sverige nu” – och möttes av 2 783* påståenden och frågor att ta ställning till – i samma enkät. Omfattningen på Orvesto Konsument väcker kritik bland forskare i statistik och en del marknadschefer. Andra menar att det är ett bra verktyg.
– Jag är mycket tveksam till undersökningens kvalitet, säger Dan Hedlin, professor i statistik vid Stockholms universitet.