Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grattis F&B – Sveriges Bästa Byrå!

Publicerad: 30 maj 2013, 13:51

F&B tar emot priset.

Foto: Andreas Elgstrand.

Precis som i fjol stoltserar F&B överst på pallen i Sveriges Bästa Byrå. Kanske inte så konstigt, egentligen. Byrån vann mer än hälften av de finaste äggen under Guldägget 2012. Även internationellt har byråns jobb uppmärksammats. DDB och Åkestam Holst kliver också detta år upp på pallen. Volontaire är uppstickaren efter succen med @sweden. Årets Raket blev Jung Relations och Årets Rookie gick till Valentin & Byhr.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Byrå

1. Forsman & Bodenfors
Totalt sett är F&B den byrå som fick allra högst poäng i Resumés sammanställning av reklamtävlingarna under fjolåret, och i vår har byrån fortsatt leverera kampanjer som alla pratar om (vem har glömt "Black"?).

I somras sprack dock samarbetet med storkunden IKEA efter 16 år. Kort innan dess hade cd:n Filip Nilsson aviserat att han lämnar efter mer än 25 år. Men de eventuella tvivlarna har tystats. Flera tongivande pitchvinster på sistone samt fortsatta kreativa framgångar vittnar om en fortsatt framskjuten roll för byrån.

Också när marknadschefer och kreatörer får frågan om vilken byrå de skulle välja om det var läge byta, svarar flest Forsman & Bodenfors. Därmed toppar byrån även listorna "Årets marknadschefsval" och "Årets byråval" (se nästa uppslag).

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 1

2. DDB Stockholm
Har under senaste åren konkurrerat med F&B om att vara den mest prisbelönade byrån. Även 2012 är DDB en utmanare om titeln Sveriges Bästa Byrå, men har en bit kvar till förstaplatsen. Detta oavsett om vi räknar antalet intjänade kronor eller summan av alla ädla valörer som vunnits. Under fjolåret fick byrån bland annat en ny vd i David Sandström och har sedan dess fortsatt leverera omdiskuterade kampanjer – inte minst för storkunden Försvarsmakten.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 2

3. Åkestam Holst
Delade i fjol andraplatsen med DDB Stockholm, men kommer i år strax efter på god tredjeplats. Åkestam Holst hade ett lyckosamt 2012 med bland annat vinsten av storkunden IKEA och topplaceringen i 100-wattaren som höjdpunkter. Det har florerat en del uppköpsrykten kring byrån under året, men alltjämt är det nestorn Göran Åkestam som styr sitt manskap mot nya framgångar.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 2

4. KING
I grenen långvariga reklamkoncept finns det nog ingen byrå som slår King på fingrarna. ICA:s reklamsåpa och Com Hems Judit och Judit fortsätter att leverera i tv-rutan såväl som i juryrummen. Dessutom har jobben för Svenska Spel (Lotto och Triss) blivit unisont hyllade för sin humor och underfundighet. Guldägg och stark lönsamhet är två starka magnetfält som lockar. Vi väntar spänt på vad som kommer härnäst.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 5

5. Garbergs
På det kreativa planet kunde Garbergs räkna hem en hel del framgångar i fjol. Byrån kom tvåa i Guldägget och var tillsammans med DDB mest prisad i Resumés Månadens kampanj. Med kunder som Norwegian, Sthlm Stadsmission och NK har de visat på prov på trendsäker och träffande kommunikation med hög finish. -Uppenbarligen har många kreatörer och marknadschefer noterat resan som Garbergs befinner sig på.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 6

6. Happy F&B
Även inom design visar Forsman & Bodenfors-koncernen framfötterna. Byrån har med uppmärksammade jobb fått stor uppmärksamhet, och vunnit prestigeuppdrag som exempelvis det för Eurovision Song Contest. I fjol blev det bland annat silverägg för det omfattade arbetet med kunden Naturvårdverket, och i Månadens kampanj knep Happy F&B flera topplaceringar.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 18

7. Lowe Brindfors
Byrån har haft det tufft senaste åren, men börjar nu visa allt fler tecken på att utvecklingen har vänt. Inte minst med kundvinster som Trygg-Hansa och BMW. Utmanande tider till trots, Lowe Brindfors har fortfarande stark attraktionskraft. De har visat prov på hög kreativ höjd med sina jobb för Friends och Försäkringskassan. Vi tror 2013 fortsätter lika storstilat som det börjat.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 4

8. McCann Sthlm
En stabil storbyrå som har upplevt en hel del turbulens de senaste åren. McCann Stockholm har bytt ledning två gånger på lika många år. I fjol fimpade de "Storåkers" och tappade ett antal nyckelmedarbetare. Men de har fortsatt att leverera. Arbetar med storkunder som Lantmännen, SEB och 3 där kampanjerna genomgående håller hög kvalitet.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 10

9. Volontaire
Ett ord: @sweden. Kampanjen, om den nu kan kallas för en kampanj, vann i stort sett allt 2012. Det blev på många sätt ett genombrott för Volontaire som bryter mot normerna i en traditionell bransch. I takt med att de har satt Sverige på Twitterkartan har de också blivit högintressanta för marknadschefer och kreatörer på andra byråer. Frågan är: Lyckas de undvika one hit wonder-fenomenet?

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 16

10. Saatchi & Saatchi
Precis som i fallet med Volontaire lyckades Saatchi & Saatchi vinna en hel del reklampriser med sin "Ariel fashion shoot" 2012. Byrån visade att det finns gott om kreativ potential ombord. Att lyckas få en multi-nationell jätte som Procter & Gamble att tänka lokalt och vågat måste uppmuntras.

FÖRRA ÅRETS PLACERING: 7

Fler på listan 11-49

11. Prime (8)

12. CP+B Europe (12)

13. Jung Relations (42)

14. Le Bureau (32)

15. Pool (40)

15. Valentin&Byhr (ny)

17. TBWA (40)

18. Doberman (12)

19. Jung von Matt (9)

19. Great Works (ny)

21. The Fan Club (15)

22. Acne (14)

23. Deportivo (ny)

24. Ruth (30)

24. N. Kingdom (ny)

26. PS Comm. (ny)

27. Rewir (ny)

28. Westander (ny)

29. Stendahls (ny)

30. Perfect Fools (ny)

30. Spoon (ny)

32. Grow (ny)

33. OTW (ny)

33. Vinter (ny)

35. Springtime (32)

35. B-Reel (29)

35. JMW (ny)

38. Klirr Sthlm (ny)

39. Honesty (17)

40. BAS Brand

Identity (44)

40. Ingo (27)

42. Mecka (ny)

42. Hummingbirds (ny)

42. Nine Yards (ny)

45. Sturm & Drang (28)

45. Hilanders (26)

47. SWE (ny)

47. Milk (39)

49. A4 (ny)

49. Cordovan (ny)

49. Ident. Works (ny)

(Förra årets placering inom parentes)

Här är de som inte kom med på topp 50

Placering 52-115: Agency, Aller Custom Publishing, ANR BBDO, Basilicon, Berntzon Bylund, Birdh, Blidholm Vagnemark Design, Blomquist Annonsbyrå, Bold, Care of Haus, Citat, Cohn & Wolfe, Creuna, Det, DGA, DN Inhouse, Dragster, Ehrenstråhle,
Essen, Ester, Family Business, Frankenstein Stockholm, Futurniture, Fältman & Malmén, Gadd, Granath Havas Worldwide, Grayling, Hard Hat, Henrik Nygren Design,
Honey Design, Intellecta, JoAnn Tan, John Doe Worldwide, Kaplan RM, Knock, Kokokaka, Kollo, Krux & Co, Kurppa PHA, Leon, Luger, Minnesota Communication, Momentum Sverige, MRM Stockholm, MSL Nordic, Navii, No picnic, Nordiska
Tidningsbolaget, NY, Ottoboni, Plakat, PS Agency, Relevant Traffic, Roi Division, Scholz & Friends, SCP Göteborg, Smicker, Smith reklambyrå, Sthlm Design Lab, The Brand Union, Tre kronor media, UMG, Volt, Welcom, Wenderfalck och WonderBrand.

ÅRETS RAKET

Jung Relations

En på många sätt nytänkande pr-byrå som agerar i gränslandet mellan flera olika discipliner. Själva säger de att de arbetar med personal relations (till skillnad mot public relations) som begreppet pr vanligtvis syftar till. Deras filosofi bygger på att hitta lösningar som skapar starkare band mellan varumärken och dess kunder. Ofta genom oväntade lösningar som får spridning.

De senaste åren har Jungs kampanjer prisats i tävlingar som Guldägget, Spinn, 100-wattaren och Stora PR-priset tillsammans med uppdragsgivare som Absolut Vodka och Blocket.

De kreativa framgångarna har gjort att byrån har växt till sig och blivit en utmanare till bland annat Prime. Men på sikt kan nog även de traditionella reklambyråerna känna flåset i nacken från den pigga uppstickaren. En trettondeplats på listan över Sveriges bästa byråer vittnar om det.

Fler raketer

2. Deportivo

3. Pool

4. TBWA

5. Le Bureau

6. Happy F&B

6. Family Business

8. Volontaire

8. Mecka

10. Ruth

10. Welcom

12. BAS Brand Id.

13. McCann Sthlm

14. King

14. Garbergs

16. F&B

16. DDB Stockholm

16. CP+B Europe

16. SWE

20. Åkestam Holst

ÅRETS ROOKIE

1. Valentin & Byhr

Den byrå som placerar sig högst på årets lista bland nykomlingarna är Göteborgsbyrån Valentin&Byhr. Mycket tack vare marknadscheferna, som i Novus undersökning placerar dem på en delad sjundeplats bland de mest eftertraktade. Lowe Brindfors och Garbergs får båda se sig slagna.

Däremot har Valentin&Byhr en bit kvar vad gäller dragningskraften hos landets kreatörer. På den listan hamnar byrån på plats 25, vilket är en bit från den absoluta toppen. Möjligen har det något att göra med deras gapiga reklamkoncept för Siba, som tidigare har fått utstå mycket kritik i branschen.

Faktum är att Valentin&Byhr är ett välmående bolag, som trots storkunden Saabs konkurs lyckades gå med vinst 2011. I dag talas det om expansion utanför Göteborgs och Sveriges gränser, med kunduppdrag som sträcker över hela världen. Frågan är hur högt byrån kan placera sig nästa år.

Fler rookies

2. Great Works

3. North Kingdom

4. PS Communication

5. Rewir

6. Westander

7. Stendahls

8. Perfect Fools

8. Spoon

10. Grow

11. OTW

11. Vinter

13. JMW

14. Klirr Stockholm

15. Hummingbirds

15. Nine Yards

17. A4

17. Cordovan

17. Identity Works

20. Nordiska
Tidningsbolaget

ÅRETS MARKNADSCHEFSVAL

1. Forsman & Bodenfors

2. DDB Stockholm

3. Åkestam Holst

3. Prime

5. King

6. Happy F&B

7. McCann Stockholm

7. Valentin&Byhr

9. Lowe Brindfors

10. Garbergs

10. The Fan Club

10. BerntzonBylund

13. Saatchi & Saatchi

13. Vinter

15. Pool

15. Volontaire

15. Jung von Matt

15. Stendahls

19. TBWA

19. Ruth

19. PS Communication

19. Klirr Stockholm

19. Tre Kronor Media

19. Minnesota
Communication

ÅRETS BYRÅVAL

1. Forsman & Bodenfors

2. Åkestam Holst

3. King

4. Acne

5. DDB Stockholm

6. Happy F&B

7. Garbergs

8. B-Reel

9. Lowe Brindfors

10. McCann Stockholm

11. Doberman

12. Prime

12. Kokokaka

14. Great Works

14. Honesty

16. Volontaire

16. Spoon

18. Perfect Fools

19. Saatchi & Saatchi

19. CP+B Europe

19. North Kingdom

SÅ GÖR VI SVERIGES  BÄSTA BYRÅ

Resumé publicerar varje år i "Byråvalsguiden" en egen "Gunn report" där vi har samlat alla byråernas tävlings
resultat*. Utifrån det har vi rankat Sveriges mest prisade reklambyråer. Listan kompletteras med en undersökning av Novus.
I Novus undersökning får reklamköparna frågan vilken byrå de helst vill arbeta med eller byta till (Årets marknadschefsval), och byråanställda eller frilansare på byråer får frågan vilken byrå man helst vill arbeta på eller byta till (Årets byråval). Dessa tre parametrar används för att lista Sveriges Bästa Byrå. Tydligt, rättvist och transparent.

(*I årets upplaga av Sveriges mest prisade byråer ingår följande tävlingar: 100-wattaren, Guldägget, Mån. kampanj, Guldnyckeln, Gyllene Hjulet, Ute, DN Reklamcupen, Sv. Designpriset, Nya Uppslag, Spinn, Gunn och för första gången Guldbladet som prisar bästa redaktionella kommunikation, ett område som växer snabbast inom marknadskommunikation.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa Byrå

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.