Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Graviz lanserar AI-baserat analysverktyg

Publicerad: 8 December 2017, 10:20

Kommunikationsbyrån Graviz lanserar Telescope – ett digitalt verktyg som ska mäta marknadsinsatsernas verkliga effekter hos bolag.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerRodrigo Pozo GravizAIGraviz

Telescope bygger på en algoritm som analyserar uppfattningar om ett varumärke genom historisk- och realtidsdata. Analysen består av sju parametrar, där grunden är fyra av Kotlers P:n, product, place, price och promotion men där tre egna P:n adderats, preference, people och proposal.

Datan som analyseras kan baseras på olika källor från statistik till marknadsundersökningar, kundrecensioner online eller reaktioner i sociala medier, men även från interna CRM-system eller årsredovisningar.
– I dagsläget mäter redan bolag många av dessa parametrar men man tittar inte på hur de integrerar med varandra. Om vi höjer priset, vad är då sambandet med de andra parametrarnas reaktion? Med Telescope tar vi bort magkänslan i val av marknadsinsatser och kan konkret visa på vilka parametrar bolag ska fokusera på baserat på data. Något som kommer att ge lönsamhet både i tid och pengar, säger Rodrigo Pozo Graviz, grundare till Graviz, i ett pressmeddelande

Verktyget är framtaget av Graviz i samarbete med matematikertrion Gabriel Isheden, Sebastian Rosengren och Carl Ringqvist.
– Vi tyckte att Telescope var ett otroligt intressant projekt då möjligheterna med AI är mycket stora om du har rätt data. Hos Telescope analyseras den insamlade datan mot de sju parametrarna. Ju mer data som vi kan ansluta till algoritmen, desto större möjligheter har vi att se hur företag bör driva sina verksamheter mer framgångsrikt, utifrån ett mer objektivt perspektiv, säger Carl Ringqvist.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.