Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Great Works köper tillbaka verksamheten av japanerna

Publicerad: 17 januari 2012, 11:13

Great Works köper tillbaka de ägarandelarna från japanska nätverket TYO.

Foto: Pressbild.

De fem ursprungliga grundarna köper tillbaka Great Works från japanska TYO. Byrån är i full färd med att avveckla sin verksamhet i Barcelona och har även minskat i New York, men byråns vd Magnus Wålsten ser ljust på framtiden: –Vi har helt klart haft ett hack i kurvan, men nu har vi många spännande uppdrag på ingång, säger han.


Ämnen i artikeln:

Great WorksMagnus Wålsten

Vid  årsskiftet 2006/2007 sålde Great Works 60 procent av sin verksamhet  till det japanska nätverket TYO.  Enligt uppgift till Resumé var hela företaget  då värderat till 60 miljoner kronor.

Nu kan Resumé berätta att  Great Works ursprungliga grundare: Ted Persson, David Sundin, Mattias  Nyström, Fredrik Bergström och Magnus Wålsten har köpt tillbaka de  japanska ägarandelarna.

Köpet har skett kontant och försäljningen skedde strax före årsskiftet:

– Det här innebär att vi är en independent-byrå igen. Det känns verkligen spännande, säger Magnus Wålsten, vd på Great Works.

Han  menar också att man under årens lopp har fått se många exempel där de  ursprungliga grundarna är inlåsta under ett antal år och sedan väljer  att lämna byrån:
– Genom det här visar vi att vi har ett fortsatt  långsiktigt engagemang i byrån. Så det är en otrolig injektion för oss  och en positiv signal till personalen, säger Magnus Wålsten.

Great Works bildades genom en sammanslagning mellan Pix Shift, Speedway Digital Army och Great Works The Agency år 2005.

Great  Works har ett brutet räkenskapsår som avslutas per den sista juni. Det  senaste räkenskapsåret blir färdigställt inom ett par veckor, men redan  nu kan Magnus Wålsten berätta att man visar röda siffror.

Totalt rör sig  förlusten om ett antal miljoner kronor:

– Det finns ett antal  faktorer som samspelar. En sådan är att vi blev med storkunden  Elextrolux efter att de har dragit ned sin marknadsföringsaktivitet  drastiskt under 2011, säger Magnus Wålsten.

Förlusten är också en av orsakerna till att Great Works och TYO har valt att gå skilda vägar.

Medan  TYO ville ha en mer hårdför linje och skära ner kraftigt på personal  för att få bukt med förlusterna hade Great Works ursprungliga grundare  en mer långsiktig strategisk syn på det hela:
– Vi har inte behövt dra ned så mycket på personal, utan det har mest handlat om naturliga avgångar, säger Magnus Wålsten.

Great Works har dock genomfört en rad större förändringar under hösten.

En viktig sådan är att man är i full färd med att avveckla kontoret i Barcelona.
–  Vi fortsätter att jobba med den spanska marknaden, men utifrån kontoret  i Stockholm. Detta innebär att den tidigare Spanien-chefen Kristian  Lundquist jobbar ifrån Sverige i stället, säger Magnus Wålsten.

Sedan tidgare har man ju också bantat sin verksamhet i New York. Denna verksamheten ska också den hanteras först och främst ifrån Sverige,  men Great Works ska behålla ett fysiskt kontor där och verksamheten leds av  Ed Kelly.

Great Works har idag 80-talet anställda, varav cirka 40 personer i Stockholm.

–  Stockholms-kontoret har alltid haft minst 50 procent av  personalstyrkan. Så det är naturligt att vi styr verksamheten därifrån,  säger Magnus Wålsten

Han ser ändå betydligt ljusare tider framöver.

En  viktig förklaring är att man har fått in flera nya kunder. I detta  skede kan man exempelvis nämna Scania och speltillverkaren Paf.

Han vill dock avvakta med att ge någon prognos för räkenskapsåret som avslutas per den sista juni nästa år, det vill säga 2013:
–  Jag kan bara säga att vi visar svarta siffror igen. Man får  heller inte glömma att det räkenskapsår där vi nu kommer att visa röda siffror avslutades  för över ett halvår sedan, säger han.

Great Works har också  nyligen rekryterat en rad tekniska specialister, alltifrån tekniska  projektledare och tekniska utvecklare till tekniska kreatörer, och man  räknar med att ta in flera sådana i bolaget framöver.
–Vi vill erbjuda ett djupare digitalt erbjudande och tekniker är idag en viktig del av kreationsprocessen, säger han.

39-årige Magnus Wålsten ångrar ändå inte de fem åren ihop med japanska TYO:
–  Att bli en del av ett nätverk har sina fördelar, men också sina  utmaningar. I det här fallet inte minst när det gäller att lära sig  japansk affärssed. Man skulle kunna hålla på i 20 år till och ändå inte  lära sig hälften. Det känns ändå skönt att vi delar på oss utan något  bråk, säger Magnus Wålsten.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Great WorksMagnus Wålsten

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.