Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag18.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Greenpeace i Lego-attack mot Shell

Publicerad: 2 Juli 2014, 11:47

Foto: Greenpeace.

Aktivister från Greenpeace har skapat en installation av en oljekatastrof på Legoland. Kampanjen är ett sätt att kritisera att Lego samarbetar med oljebolaget Shell.


Ämnen i artikeln:

GreenpeaceShellLego

Miljöorganisationen menar att Lego bör lämna Shell annars riskerar leksaksbolaget att få dålig publicitet på grund av oljejättens satsningar i Arktis.

Greenpeace-protesten består av legoaktivister, en legoversion av fartyget Arctic Sunrise och små legobåtar.

Mikrobanderollens budskap är tydligt: "Lego – Skydda Arktis – Sluta leka med Shell".
– Lego har fantastiska sociala och miljömässiga värden och har tagit stora steg för att minska sin miljöpåverkan. Men genom att låta Shell sätta sin logotyp på deras leksaker, hjälper de Shell att legitimera sina riskfyllda oljeborrningar i Arktis, säger Annika Jacobson, chef för Greenpeace i Sverige.

Aktionen sker parallellt med att Greenpeace släpper en rapport om Legos samarbete med Shell och även drar igång en global kampanj för att samarbetet ska upphöra.

Greenpeace hävdar att pr-värdet för Shells samarbete med Lego ligger på 720 miljoner kronor och att kundlojaliteten har ökat med 52 procent.

Lego anses ligga i framkant när det gäller miljö- och klimatfrågor – enligt Greenpeace har Lego satt som mål att få 100 procent förnybar energiförsörjning fram till 2020.

Legos vd, Jørgen Vig Knudstorp, meddelar att Lego ändå sedan 1932 har haft som motto att "bara det bästa är gott nog".

Han menar att Lego är fast beslutet att ha en positiv påverkan på samhället och den planet som våra barn ärver och att samarbetet med Shell är ett av flera sätt att ge fler barn i världen legobitar i deras händer.

Han hävdar också att Arktis-frågan måste hanteras av Shell och Greenpeace och känner sig ledsen över att Lego används som ett verktyg i konflikten.

Han räknar också med att Shell lever upp till sitt ansvar var man än verkar samt att Lego tänker följa det långsiktiga kontraktet med Shell – som inleddes år 2011.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

GreenpeaceShellLego

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.