Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Greenpeace översvämmar svenska flaggan

Publicerad: 5 juni 2012, 07:26

I samband med nationaldagen den 6:e juni går Greenpeace ut med en annons för att väcka uppmärksamhet om höjningen av havsnivån. Upplägget byggrr på att det gula korset i Sveriges flagga har översvämmats. Garbergs ligger bakom annonsen, vilket är den första i ett så kallat pro bono (gratis)-uppdrag åt Greenpeace.


Ämnen i artikeln:

Greenpeace

– Ofta blir det väldigt stort och omfattande när miljöfrågor tas  upp, vilket gör det svårt att ta till sig för människor. Genom att  koppla det till något lokalt och aktuellt blir det relevant för svenskar  och kanske mer begripligt, säger Erik Dagnell, som är kreatör på  Garbergs.

Greenpeace-annonsen visar att havet är på väg att ta över - även i Sverige.

Annonsen går som helsida i DN  när tidningen kommer ut på torsdagen - det vill säga dagen efter nationaldagen. Här är förhoppningen att lite av den nationella medvetenhet som skapas i  samband med nationaldagen finns kvar hos läsarna även dagen efter samt att annonsen ska kunna väcka vänslor om att värna klimatet:

– Effekterna av klimatförändringarna är närmare än vad vi tror.   Greenpeace vill prata om det här så mycket de bara kan och sjätte juni  är en av de dagar då vi uppmärksammar vårt land lite extra. Det gör att  den här annonsen faller sig väldigt bra, säger Johanna Juhlin som är  projektledare på Garbergs.

Garbergs jobbar pro bono åt Greenpeace eftersom byrån uppger att de har  ett stort klimatengagemang. Annonsen ska följas upp med fler  insatser, bland annat digitalt.

Arbetsgrupp:
Erik Dagnell , kreatör
Projektledning: Johanna Juhlin & Anna Frick
Produktionsledare: Elisabeth Philipsson
CD: Johan Van der Schoot
Interactive Designer: Slebbo Johansson

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Greenpeace

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.