Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Greenpeace svarar skogsindustrin med blixtkampanj

Publicerad: 30 Mars 2017, 08:57

Foto: Kampanjbild

I veckan rullade den svenska skogsindustrin ut kampanjen Svenska Skogen. Nu svarar Greenpeace med en motkampanj. "Det finns något större än engångsmuggar"


Ämnen i artikeln:

BlixtkampanjMiljöGreenpeaceReklam

Svenska skogsindustrin gick i veckan ut med kampanjen "Svenska skogen" som syns både i print och utomhus. Kampanjen går ut på att höja kunskapen om den svenska skogen som framtidsresurs.

– Vi önskar att fler får upptäcka, förstå och uppskatta skogens oändliga möjligheter. Det här initiativet är på många sätt ett folkbildningsinitiativ – vi vill medvetandegöra och stärka den i grunden positiva attityden ytterligare och dela kunskaperna om och engagemanget för skogen, berättade Lars Idermark, styrelseordförande för Svenska Skogen, samt VD och koncernchef för Södra i ett pressmeddelande.

Idag svarar Greenpeace med en motkampanj som de menar är mer sanningsenlig. Under taglinen "Här växer framtiden" berättar skogsindustrin på svenskaskogen.nu om deras initiativ, på Greenpeace alternativa sajt svenskaskogen.org kan man istället läsa ett annat perspektiv – "Här avverkas framtiden".

Greenpeace menar att skogsindustrin ljuger när de säger att 70 procent av Sverige består av skog. De menar att den här "skogen" har väldigt lite med riktig skog att göra.

"Den riktiga skogen är ett myller av liv med tusentals arter som är beroende av varandra. Men på grund av ett omodernt skogsbruk med kalhyggen försvinner de riktiga skogarna, och den biologiska mångfalden minskar hela tiden" skriver de på sajten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.