Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grekisk reklam i jättekris

Publicerad: 7 november 2011, 13:55

Alexis Logothetis

Foto: Emma Jäderström / Arkivbild

Reklammarknaden i Grekland är stor, splittrad och svår att få grepp om. Det stora antalet små aktörer leder till priskrig och snårig distribution. – Det kommer att ta väldigt lång tid för den grekiska reklammarknaden att återhämta sig, säger Alexis Logothetis, försäljningschef för digital media på Clear Channel med grekiska rötter.


Ämnen i artikeln:

Alexis Logothetis

Den grekiska ekonomin är i kris och den grekiska reklammarknaden genomlider även den en tuff period till följd av de ekonomiska problemen. Att den ekonomiska situationen i landet ser ut som den gör är det främsta skälet till att reklammarknaden går på knäna – att marknaden är svårgreppbar en annan.

– Det är svårt att få grepp om den grekiska marknaden eftersom det finns väldigt många aktörer. Det är inte som i Sverige där utomhusmarknaden närmast är som ett oligopol, utan det är stort med lokala aktörer, säger Alexis Logothetis, försäljningschef för digital media på Clear Channel med grekiska rötter.

När han senast besökte Grekland hade gammal reklam hängt kvar i flera månader och blivit utsliten.Reklamtätheten i Grekland är mycket högre än i Sverige berättar han, med kortare avstånd mellan utomhustavlor, ett stort antal dagstidningar och radiokanaler.

– I Stockholm har vi DN, Svenska dagbladet och Metro. I Aten finns det 15 titlar att välja mellan.

– När det gäller radio är det liknande. SBS och MTG bildar ett oligopol, och där kanske en person lyssnar på fem olika kanaler. I Grekland finns det kanske 30 kanaler som folk lyssnar på, säger Alexis Logothetis.

Ingen kan heller peka ut något medieslag i Grekland som dominerande, till skillnad från i Sverige där tv-mediet kan anses som ledande, menar Alexis Logothetis. De stora aktörerna vågar inte heller ta sig in på den grekiska marknaden. Clear Channel drog sig ur för några år sedan.

– Den grekiska marknaden kommer inte att repa sig förrän om tidigast 5 till 10 år, säger Alexis Logothetis.

Nu kommer aktörerna bli tvungna att sänka priserna, för att få ihop till brödfödan, spår han.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

Alexis Logothetis

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.