Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grey bakom stora Fredsskriket!

Publicerad: 10 september 2009, 09:49

Det började som lös idé under en taxifärd. Nu är den verklighet: i dagarna kommer Sveriges alla 16-åringar få varsitt exemplar av boken Fred – 100 röster mot våld och krig. Grey bidrar med att samla deras reaktioner på nätet: i ett enat folkrörelseskrik för fred som man hoppas ska spridas över hela världen


Varför en bok om fred? Sverige har klarat sig från krig i 200 år.
Det var under en taxifärd i Sverige som journalisten Saam Kapadia och fotografen Jeppe Wikström fick idén till boken Fred.

Den irakiske chauffören beskrev krigsfasor som han själv upplevt vilket gav både Saam Kapadia och Jeppe Wikström en tankeställare: hur uppfattar vi i Sverige begrepp som våld, trygghet och fred.
Saam Kapadia har själv bevakat Kosovokriget och med egna ögon sett hur kriget påverkar vanliga människor.

Och båda blev bestörta när de upptäckte att så många kände otrygghet, trots att Sverige betraktas som ett av världens stabilaste länder.
Många saknar den ”lilla freden” – den trygghet som alla söker i vardagen.

Orsaken såg Saam Kapadia och Jeppe Wikström bland annat i just bristen på perspektiv.
Och när de sökte något som kunde ge perspektiv, hittade de inget. Tvärtom.
Utbudet i hos både bokhandlare och spelbutiker domineras av krigsskildringar – särskilt riktade mot unga människor.

Fotografen och förläggaren Jeppe Wikström, som startade förlaget Max Ström, såg själv den bokstavliga möjligheten att ändra bilden. Boken Fred trycks nu 122 800 exemplar och ska delas ut till landets 16-åringar. Den innehåller bland annat alltifrån klassiska krigsbilder till vardagsbilder där människor stått upp för fred – mot våld. Även bilder från ”vardagliga” våldsbrott, som i vanliga fall blir notiser i tidningarna, får ett helt annat djup när offren kommer till tals.
Texter från bland andra Astrid Lindgren, Peter Englund och Anne Frank blandas upp med vanliga människor som mött eller blivit vittnen till våld.

Uppenbarligen har andra sett samma behov som både Kapadia och Wikström.
Bokprojektet har inte saknat sponsorer. Posten, Oriflame. Swedbank och Adlibris tillhör dem som bidragit med totalt 5 miljoner kronor.
Även Expressen har bidragit, men på ett lite oväntat sätt.  
– Jag ringde även Thomas Mattsson på Expressen och frågade om vi kunde få några gratisannonser. Det fick vi inte, vi fick en miljon istället, säger Jesper Wikström till Resume.se .

Max Ström är annars ett förlag som främst är känt för stora fotoböcker.
– Det här är vår minsta bok någonsin. Samtidigt är det vårt största projekt någonsin. Tanken är att ungdomarna ska ha med sig boken överallt.

Förutom sponsorerna fick projektet även hjälp från reklambyrån Grey.
– De har jobbat helt pro bono, säger Jeppe Wikström.

David Schwieler, digital kreatör på Grey, är den som hållit i projektet från byråns sida.
– Jeppe kom till oss med en allmän fråga om hur en lansering av en bok riktad till 16-åringar skulle kunna paketeras. Vi blev eld och lågor när vi fick se boken. Vi frågade oss själva hur man på bästa sätt skulle återkoppla alla reaktioner på boken. Samtidigt insåg vi att det saknades ett forum för åsikter och diskussioner om våld.

Grey ville skapa en motsvarighet till de samlande symboler som representerat tidigare generationers fredsrörelser, som till exempel det klassiska Peace-märket som är synonymt med 60- och 70-talets fredsrörelse.
– Vi kom fram till att vi måste skapa Youtube-generationens symbol, vilket också betyder att man måste vara mer ”rakt på” än tidigare.

Idén föddes ur underrubriken till boktiteln 100 röster mot våld och krig.
– 100 röster blev för oss skrik. Människor i alla åldrar, skriker bokstavligen ut sin protest. De har fått filma sig själva och lagt upp skriken på Youtube: alltifrån ödmjuka små skrik till ylande primalskrik.

Tanken är att skriket ska fungera som ett slags mental isbrytare:
– Den som vågar filma sig själv, skrikande med en mobiltelefon, har kommit ett steg på vägen. I nästa steg har vi utvecklat konceptet med en sajt, peacepower.se, och en räknare som andra, till exempel sponsorer, kan bädda in på egna sidor.

Räknaren visar hur protestskriken växer i styrka.
– Den kan till exempel visa att 452 personer skrikit för fred i 14 524 sekunder. Vi kan också filtrera och till exempel visa kända personer i Hollywood som skriker. Du kan göra allt som du kan göra på Youtube, som till exempel ranka olika skrik.

Frågan är då om sociala medier kan mäta sig mot traditionella demonstrationer?
– Tre miljoner människor protesterade i Rom mot kriget i Irak. Det var en mäktig manifestation, som tyvärr inte stoppade kriget. Sociala medierna kanske inte kan mäta sig mot en sådan manifestation, men blir en påminnelse om våldet som uppdateras hela tiden. Vi hoppas med hjärtat att skriket ska bli vår generations snabbspridande symbol. Just nu jobbar vi stenhårt för att under några veckor få upp skriken Stureplans stora digitala skärm.

Jeppe Wikström är imponerad över vad Grey åstadkommit.
–     Jag har aldrig upplevt ett sådant engagemang. Resultatet är också helt
fantastiskt. Det måste ha kostat hur mycket som helst. De har jobbat dag och natt
hela sommaren.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.