Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grey blir global kreatör för Volvo

Publicerad: 3 december 2013, 07:48

XC90 Crossover.

Foto: Pressbild.

Volvo Cars har valt Grey i London som ny global kreativ byrå. Fyra byråer slogs om kontraktet vid finalen. Uppgiften bestod i att komma med ett kreativt upplägg för den nya modellen XC90 Crossover. R/GA har också valts till digital global byrå.


Ämnen i artikeln:

Arnold SchwarzeneggerGreyVolvo Cars

Adage konstaterar att Volvo Cars en gång var en riktig förebild inom  bilbranschen när gäller säkerhet och pålitlighet, men att  biltillverkaren har haft kämpigt under senare år i och med att man inte  har kommit med så många nya modeller.

Volvos försäljning i USA hade  exempelvis minskat med 6,7 procent under årets första tio månader,  enligt Automotive News Data Center.

Bolagets näst högste chef inom  marknadsföring, Tomas Caetano, uppger att den omfattande  byråvalsprocessen är ett led i företagets arbete att hitta en partner  som kan göra Volvo relevant för en ny generation av bilköpare, enligt  Adage.

Han uppger också att byråskiftet ”absolut” omfattar Volvos Havas-ägda Arnolds 50-miljonerdollarskonto i USA.

Adage uppger också att slutstriden stod mellan just Grey och Arnolds moderbolag Havas Worldwide.

Forsman  & Bodenfors kreativa uppdrag för Volvo Cars i Sverige påverkas inte på något sätt av valet av Grey – Volvo Cars ägs idag av  kinesiska Zhejiang Geely Holding Group.

Adage menar att den senaste  konsolideringen är ett ganska vanligt inslag hos den 86-åriga  biltillverkaren och ett tecken på att bolaget försöker hitta sätt att  effektivisera verksamheten.

Volvo Cars valde exempelvis en  kombination av Arnold, SapientNitro och vad som senare kallades EURO  RSCG 4D för ett antal sedan, men valde i stället att enbart satsa på  Arnold år 2012.

Volvo har också utsett R/GA till ny digital global byrå.  Byrån ska arbeta med Havas och Publicis-gruppens Digitas/LBi.

Volvo  Cars lade 40,2 miljoner dollar på mätbar media fram till den 30 juni,  vilket kan jämföras med 50,4 miljoner dollar för hela 2012, enligt  Kantar Media.

På ett globalt plan investerade Volvo 297 miljoner dollar på mätbar media under förra året, enligt beräkningar från Adage DataCenter.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.