Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 december 2013, 07:48
XC90 Crossover.
Foto: Pressbild.
Volvo Cars har valt Grey i London som ny global kreativ byrå. Fyra byråer slogs om kontraktet vid finalen. Uppgiften bestod i att komma med ett kreativt upplägg för den nya modellen XC90 Crossover. R/GA har också valts till digital global byrå.
Adage konstaterar att Volvo Cars en gång var en riktig förebild inom bilbranschen när gäller säkerhet och pålitlighet, men att biltillverkaren har haft kämpigt under senare år i och med att man inte har kommit med så många nya modeller.
Volvos försäljning i USA hade exempelvis minskat med 6,7 procent under årets första tio månader, enligt Automotive News Data Center.
Bolagets näst högste chef inom marknadsföring, Tomas Caetano, uppger att den omfattande byråvalsprocessen är ett led i företagets arbete att hitta en partner som kan göra Volvo relevant för en ny generation av bilköpare, enligt Adage.
Han uppger också att byråskiftet ”absolut” omfattar Volvos Havas-ägda Arnolds 50-miljonerdollarskonto i USA.
Adage uppger också att slutstriden stod mellan just Grey och Arnolds moderbolag Havas Worldwide.
Forsman & Bodenfors kreativa uppdrag för Volvo Cars i Sverige påverkas inte på något sätt av valet av Grey – Volvo Cars ägs idag av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group.
Adage menar att den senaste konsolideringen är ett ganska vanligt inslag hos den 86-åriga biltillverkaren och ett tecken på att bolaget försöker hitta sätt att effektivisera verksamheten.
Volvo Cars valde exempelvis en kombination av Arnold, SapientNitro och vad som senare kallades EURO RSCG 4D för ett antal sedan, men valde i stället att enbart satsa på Arnold år 2012.
Volvo har också utsett R/GA till ny digital global byrå. Byrån ska arbeta med Havas och Publicis-gruppens Digitas/LBi.
Volvo Cars lade 40,2 miljoner dollar på mätbar media fram till den 30 juni, vilket kan jämföras med 50,4 miljoner dollar för hela 2012, enligt Kantar Media.
På ett globalt plan investerade Volvo 297 miljoner dollar på mätbar media under förra året, enligt beräkningar från Adage DataCenter.
Karl-Johan Byttner