Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Grey och Ogilvy går ihop

Publicerad: 24 November 2010, 13:50

Wpp-byråerna Ogilvy och Grey planerar att gå ihop och bilda en ny svensk fullservicebyrå i Sverige. Idag inleds processen. Varken namn eller lokal för den nya byrån är klart. – Vi gör detta som en offensiv satsning för att skapa ett riktigt starkt erbjudande, säger Björn Ståhl, cd på Ogilvy.


Ämnen i artikeln:

Ogillvy

Björn Ståhl, Sten Andersen, Håkan Karlsvärd. Foto: Björn Elgstrand.

Processen med att skapa en ny svensk WPP-byrå av Ogilvy och Grey inleds idag. Den nya byrån blir runt 70 man stor och ska kunna ge fullservicebyråerna som DDB, Lowe Brindfors, F&B och McCann en match.

– Detta är en unik händelse. Jag har inte hört talas om att två nätverksbyråer gjort så här förut, säger Björn Ståhl.

– Vi gör detta för att vi kompletterar varandra nästan spöklikt bra och vill skapa den vassaste bredden, säger Sten Andersen, vd för Grey.

För två timmar sedan informerades personalen. Nu inleds processen med att slå ihop verksamheterna.

Många frågor återstår att lösa. Klart är dock att Grey och Ogilvy ska äga hälften var av byrån. Under första kvartalet nästa år ska byråerna flytta ihop. Var är ännu inte klart.

Den nya byrån ska ledas av Björn Ståhl, idag cd på Ogilvy, Håkan Karlsvärd, tf vd för Ogilvy och Sten Andersen vd för Grey. I styrelsen ingår även Mike Welshford, på Ogilvy i London och Carl-Erik Kjaersgård på Grey Nordic i Köpenhamn, som lär bli styrelseordfgörande.

– Jag tror att detta är en jättebra idé. Vi har haft två  byråer med förnuftiga erbjudnaden och nu samlar vi den kompetensen till en större byrå, säger Carl-Erik Kjaersgård.

Vem som tar rollen som vd är inte heller helt klart. Ett hett tips är förstås Sten Andersen. Eftersom Grey i dagsläget inte har någon cd lär Björn Ståhl ta den rollen på den nya byrån också.

Båda ser den stora fördelen i att de kompletterar kompetenser hos varandra de inte besitter själva. Ogilvy kommer med sin kreativa spets och sitt crm-erbjudande. Grey adderar strategisk digital kompetens och event.

Affären har varit upp till högsta WPP-ledningen och koncernchef Martin Sorell. Det slutgiltiga klartecknet att göra verklighet av idén kom först i förra veckan.

Nu när personalen är informerad återstår att ringa kunderna.

Hur många eventuella kundkrockar har ni?
– Inte en enda, säger Björn Ståhl.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Ogillvy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.