Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Grey of the day!

Publicerad: 25 Augusti 2010, 11:22

Vinnare av DN:s Reklamcupen 2010: Lidl och byrån Grey.


Ämnen i artikeln:

DN Reklamcupen 2010

Vinnarannonsen.

DN:s läsare röstade fram vinnaren i finalen – av 530 röster fick Grey/Lidl 358 och Waters Widgren TBWA/Oddset 172.

Vinnarna får en resa till New York av DN.

Juryns motivering:
”Lidl - Färglös, ja, men långt ifrån uddlös. Att låta läsaren färglägga en annons i huvudet är interaktivitet när den är som snålast. Lidl vill inte vara fina. Man siktar bara på att uppfattas som billigast, och den vinnande annonsen utstrålar billighet så effektivt att ingen ens tittar på priset”.

Sten Andersen, vd på Grey:
– Vi är givetvis superglada över den här vinsten! Vi är extra glada över att annonsen faktiskt är en riktig annons, inte någon specialanpassad tävlingsannons.

Caroline Forsshell, reklamchef, Lidl:
– Vi kände direkt att det här var en kanonidé som dessutom på ett naturligt sätt passar in i vårt nya reklamkoncept, som förklarar att vi sparar in på onödiga kostnader och därför kan ha högsta kvalité till lägsta möjliga pris. Vår reklambyrå Grey har gjort ett fantastiskt jobb. Det är såklart otroligt kul att vi tog hem hela cupen och extra roligt att det både är en jury och läsare som korat oss till vinnare.

Arbetsgrupp på Grey:
Copywriter: Josefine Adner
AD: Rikard Holst
Projektledare: Douglas Sandor
Strateg/Planner: Sten Andersen, tel. 08-458 29 22
Grafisk Formgivare: Richard Landerus
Produktionsledare: Karin Wendt
Original: Helena Nilsson
Uppdragsgivare på Lidl:
Caroline Forsshell, Reklamchef
Sofia Stampe, Marknadskoordinator
Som första pris får arbetsgruppen på Grey och Lidl åka till New York på en studieresa.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

DN Reklamcupen 2010

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.