Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 31 oktober 2013, 09:16
Tor Myhren, ny global kreativ chef på Grey.
Foto: Pressbild.
WPP-ägda Grey har utsett sin kreative chef i New York, Tor Myhren, till kreativ chef över hela den globala verksamheten. Han tar över Tim Mellors, som går i pension. Tor Myhren behåller även sitt ansvar för New York-kontoret.
Ämnen i artikeln:
GreyTor Myhren började på Grey 2007 och har som kreativ chef för New York-kontoret bidragit till att förvandlat en ganska svag byrå till en kreativ smältdegel, enligt Adage.
Byrån har gjort uppmärksammade jobb för konton som NFL och Canon under ledning av Tor Myhren.
Han blev också byrånätverkets förste kreative chef som också har gått in i en ordföranderoll för byrån, enligt Adage.
Tor Myhren har också varit involverad i viktiga kundvinster som alltifrån Gilette från BBDO till konton som Hasbro och Radioschack.
Tim Mellors har jobbat på Grey i 15 år efter att gruppen köpt hans London-byrån Mellors Ray år 1998.
Han blev kreativ chef för Nordamerika år 2003 och utsågs till global kreativ chef år 2007, enligt Adweek.
Tor Myhrens nya uppdrag innebär inte bara att han ska övervaka det kreativa resultatet från Greys globala nätverk, utan han blir också djupt involverad i nya globala pitcher.
Tor Myhren får också ansvaret för Greys Global Creative Conucil, vilken skapades av Tim Mellors och innebär att nätverkets främsta seniora kreativa ledare samlas tre gånger per år för att lägga upp strategin för hur man ska kunna förbättra byråns kreativa profil.
”Förutom hans kreativa förmåga och intuition för populärkultur så är Tor en naturlig ledare”, säger James R. Heekin III, Grey styrelseordförande och koncernchef till Adage.
Karl-Johan Byttner
Ämnen i artikeln:
Grey