Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grön Ungdom: Förbjud reklam i tunnelbanan

Publicerad: 6 januari 2013, 22:18

Hötorgets tunnelbanestation

Foto: Pressbild: Clear Channel

Björn Lindgren och Rebecka Carlsson, språkrör för Miljöpartiets ungdomsförbund vill göra kollektivtrafiken i Stockholm reklamfri. Det skriver företrädarna i lördagens DN Debatt.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietGrön Ungdom

Det var i lördags som tre företrädare från Grön Ungdom föreslog en reklamfri kollektivtrafik i Stockholm på DN Debatt.

De båda språkrören Björn Lindgren och Rebecka Carlsson samt Hanna Lidström, språkrör Grön ungdom i Stockholmsregionen menar att de som åker kollektivt inte har möjlighet att undvika reklamen.

"Det blir allt svårare att ignorera reklamen, och den som påstår att hen inte påverkas av reklamen bedrar sig själv. Reklamen i tunnel­banan gör stor skada på många områden samtidigt som den för med sig en liten nytta, så varför ska vi ha den kvar? Det är hög tid att göra tunnelbanan och resten av kollektivtrafiken reklamfria!", skriver artikelförfattarna på DN Debatt.

Vidare skriver företrädarna för Grön Ungdom att argumentet om en inskränkning av yttrandefriheten från reklamförespråkarna inte håller eftersom reklambudskap, enligt dem, inte har att göra med allas möjlighet att uttrycka en åsikt utan om kommersiella aktörer som trycker upp sina budskap i ansiktet på allmänheten.

Ungdomspolitikerna framför också reklambudskapens negativa effekter på våra kroppsideal:

"Budskapet som når fram till kvinnor går mycket ut på en sak: bli mindre. Du ska vara size zero, helst så liten att du nästan inte finns. Idealen är uppenbart skadliga. I dag lider cirka 100 000 människor av en ätstörning i Sverige. De allra flesta är unga kvinnor."

Ett tredje argument som framförs för en reklamfri kollektivtrafik är de ekonomiska förtjänsterna för SL. Enligt artikelförfattarna står reklamen för endast 2 procent av SL:s intäkter.

"Man kan med andra ord säga att vi i dag säljer ut våra sinnen ­extremt billigt. Det skulle bara krävas en marginell ­höjning av biljettpriset eller skatten för att finansiera en härligt reklamfri tunnel­bana. Den som vill prata kostnader bör dessutom överväga den kostnad i form av psykisk ohälsa och miljöförstöring som reklamen för med sig i dag.
Reklamens skador är tydliga och stora sam­tidigt som nyttan är liten, så låt oss befria kollektiv­trafiken och våra sinnen från reklamen! Allt som behövs är ett politiskt beslut.", skriver artikelförfattarna

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MiljöpartietGrön Ungdom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.