Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Gröna Lund drar nytta av storfilmen – fimpar tv i strategin för 2018

Publicerad: 10 April 2018, 11:04

Nästa vecka startar Gröna Lunds årliga reklamkampanj inför tivolits premiär. I kampanjen väljer man att lyfta upp den riktiga kärlekshistoria som också blir långfilm med premiär på juldagen. Nytt för året är också att man helt väljer bort tv, till förmån för sociala medier.


Ämnen i artikeln:

MedievalReklamGröna LundThe Amazing Society

Den 16 april lanserar Gröna Lunds årliga reklamkampanj som tar utgångspunkt i att tivolit firar 135 år. Kampanjen bygger på kärlekshistorien mellan Gröna Lunds Ninni Nilsson och Nöjesfältets John Lindgren, som förbjöds att träffas eftersom deras fäder (och tillika tivolidirektörer) var bittra konkurrenter och fiender.

Historien har även blivit långfilm som har premiär på juldagen år 2018 (regisserad av Måns Mårlind och Björn Stein). Trots att reklamfilmen drar nytta av historien med sitt filmiska uttryck väljer annonsören att för första gången inte köpa reklamtid i tv alls. I samarbete med The Amazing Society har man i stället tagit fram en strategi där man fokuserar på annonsering på sociala plattformar så som Facebook, Instagram, Snapchat och YouTube. Reklamfilmen kommer även gå på bio och man prioriterar även utomhusannonsering på busskurer, bussbaksidor, i tunnelbanan och genom CityBikes, som kommer att vara Gröna Lund-stripade hela säsongen.

– Vi når våra målgrupper kostnadseffektivt på sociala plattformar och tillsammans med utomhus och bio bygger vi varumärke och top of mind. Det är en perfekt kombination för oss, där vi både når ut till och kommunicerar med våra olika målgrupper på ett relevant sätt. Därför är vår strategi att utelämna TV, säger Gröna Lunds marknadschef Joanna Hammar i en kommentar.

Arbetsgrupp

Beställare/Creative:
Marknadschef: Joanna Hammar (Gröna Lund)
CD: Navid Safiyari (Gröna Lund)
Produktionsledare: Johanna Törnblom (Gröna Lund)
Projektledare: Sebastian Delefors (Gröna Lund)

Film:
Moviebar / Syndicate Ent.
Director: Peter Hertz
DOP: Mate Toth Widamon
Producent: Esther Turan
Produktionsledare: Szily Sarolta
3D/Animation: Björn Benckert
Offline/Online: Syndicate
Grading: Edward Negussie
Music: I M Alec
Soundmix: Red Pipe Studios

Stillbild:
Fotograf: Carl-Johan Paulin
Retusch: Johan Wallgren

Mediebyrå:
The Amazing Society

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.