Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Grönt ljus för Omnicom/Publicis i USA

Publicerad: 5 november 2013, 13:01

Maurice Lévy, koncernchef Publicis och John Wren från Omnicom.

USA:s konkurrensmyndigheter har godkänt samgåendet mellan Omnicom och Publicis. Det betyder att ett stort potentiellt hinder är undanröjt, då de båda har en samlad andel på 40 procent av de totala medieköpen. Nu förbereder sig de båda holdingbolagen för fullt för att slutföra affären.


I fredags gav konkurrensmyndigheterna i Nordamerika klartecken för det globala samgåendet mellan franska Publicis och amerikanska Omnicom. Ännu återstår viktiga klartecken i Europa och Kina, men företrädare för de båda bolagen har gott hopp om att allt går vägen, rapporterar Adage.

Att affären fick grönt ljus i USA betraktas som särskilt viktigt, eftersom de båda holdingbolagen tillsammans står för runt 40 procent av de totala medieköpen i landet.

Under första kvartalet nästa år ska samgåendet slutföras, om Omnicom och Publicis plan går i lås. För några veckor sedan träffades runt 100 toppchefer från de båda aktörerna på The Four Seasons Hotel i Miami för att lära känna varandra och diskutera framtiden.

Redan nu har vissa förändringar skett på chefsnivå. John Swift från Omnicom Media Group har befordrats till chef över affärsområdet "North America investment", medan OMD:s USA-chef Alan Cohen har lämnat med ett antal nyckelmedarbetare för att bygga den nya byrån Giant Spoon. David Ehlers har lyfts upp till "president" över Publicis-ägda Optimedia.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.