Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Grönt ljus för Tuborg

Publicerad: 16 December 2010, 07:43

Danske konsumentombudsmannen ska göra livet tufft för ”green washer”. Men Tuborg behöver inte oroa sig.


I början av nästa år ska konsumentombudsmannen i Danmark införa nya riktlinjer runt hur företag får använda miljöargument och etiska påståenden i sin marknadsföring.

Enligt myndigheten har många företag försökt framstå som mer miljövänliga i sin marknadsföringen än vad de egentligen är.

Bland annat tvingas man vara betydligt mer försiktig med ordet grön i den danska marknadsföringen efter årsskiftet. 

Det betyder inte att Tuborg får lägga ned sin Grøn.
– Ett uttryck för en händelse eller produkt som funnits i många år kommer inte att vilseleda även om det innehåller generellt uttryck för miljö, skriver konsumentombudsmannen Henrik Øe, enligt Markedsføring.

De nya riktlinjerna för miljöfrågor i marknadsföring ska träda i kraft efter årsskiftet. Det är omfattande förändringar som berör formuleringar, layout, färgval, bilder, ljud och symboler.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.