Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 16 december 2010, 07:43
Danske konsumentombudsmannen ska göra livet tufft för ”green washer”. Men Tuborg behöver inte oroa sig.
I början av nästa år ska konsumentombudsmannen i Danmark införa nya riktlinjer runt hur företag får använda miljöargument och etiska påståenden i sin marknadsföring.
Enligt myndigheten har många företag försökt framstå som mer miljövänliga i sin marknadsföringen än vad de egentligen är.
Bland annat tvingas man vara betydligt mer försiktig med ordet grön i den danska marknadsföringen efter årsskiftet.
Det betyder inte att Tuborg får lägga ned sin Grøn.
– Ett uttryck för en händelse eller produkt som funnits i många år kommer inte att vilseleda även om det innehåller generellt uttryck för miljö, skriver konsumentombudsmannen Henrik Øe, enligt Markedsføring.
De nya riktlinjerna för miljöfrågor i marknadsföring ska träda i kraft efter årsskiftet. Det är omfattande förändringar som berör formuleringar, layout, färgval, bilder, ljud och symboler.